Ga naar hoofdinhoud

Hoe innovatief is de Duitse industrie?

Hoe innovatief is Duitsland? (beeld: LAPP)

Tien jaar geleden was de term innovatie in de Duitse industrie veel minder in de mode. In die tijd waren bedrijven meer gericht op lean topics, dat wil zeggen de kostenoptimalisatie van producten en processen. Maar niet iedereen die het heeft over innovatie is echt innovatief, en vandaag de dag bevindt de industrie zich op een punt waar het kaf van het koren wordt gescheiden. Kijk maar naar ontwikkelingen in de auto-industrie of de energiewereld. LAPP nodigde de vakpers uit in ‘innovatie hoofdstad’ Berlijn om mee te denken en te discussiëren over innovatie in Duitsland, maar ook bij kabelfabrikant zelf.

Megatrends veranderen ons leven. Zeker in deze tijd. E-mobiliteit, digitalisering, kunstmatige intelligentie; het tempo van de technologische veranderingen neemt exponentieel toe, terwijl het aanpassingsvermogen van mensen, bedrijven en samenlevingen geen gelijke tred houdt. Keken we tien jaar geleden nog massaal naar Silicon Valley, tegenwoordig zijn de blikken vooral gericht op Azië en met name China.

Grootmacht Duitsland

En hoe zit het met de innovatiekracht van grootmacht Duitsland? Volgens Prof. Wilhelm Bauer, hoofd van het Fraunhofer-Instituut voor Arbeidskunde en Organisatie IAO, heeft Duitsland het moeilijk met veranderingen: “Op het eerste gezicht ziet de situatie er goed uit. Duitsland mag dan niet een van de koplopers op het gebied van innovatie in Europa zijn. Dat zijn vooral landen als Zwitserland, Zweden, Denemarken, Finland en Nederland, maar met een achtste plaats is Duitsland een van de sterke innovators. Een nadere beschouwing onthult een ander beeld. De goede positie van Duitsland wordt voornamelijk gewaarborgd door de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten van grote ondernemingen en grote middelgrote ondernemingen, terwijl het MKB ver achterblijft.

Grote bedrijven verhoogden hun innovatie-uitgaven van 90 miljard euro in 2006 tot naar schatting 149 miljard euro dit jaar. Bij het MKB stagneren de uitgaven en zullen ze dit jaar zelfs licht dalen tot 26,8 miljard euro. Het aandeel van de innovators, d.w.z. het aandeel van de ondernemingen die product- of procesinnovaties hebben ingevoerd, neemt in Duitsland al jaren af – zowel bij het MKB als bij grote ondernemingen. De boodschap van deze bevinding is dat veel bedrijven in Duitsland – met name kleine en middelgrote ondernemingen – waarschijnlijk niet innovatief genoeg zijn om de versnelde veranderingen op te vangen.” Duitsland zit dus met een serieus probleem. Want 60 procent van de Duitse economie wordt verdiend in het MKB.

Van ‘fail fast’ naar ‘learn fast’

Tijdens het event in Berlijn komen twee voorbeelden langs van innovaties die middels het Stage Gate proces zijn ontwikkeld: Cloud marking en Predictive Maintenance. “Daar hebben we wel lessen uit geleerd,” aldus Georg Stawowy, Chief Technology and Innovation Officer bij LAPP. “In het eerste geval werd de technische implementatie vergeten, in het tweede geval de klant en het business model. De les voor ons: het Stage Gate proces is niet geschikt voor innovatieprojecten met een onzekere uitkomst. Duimen omhoog of omlaag doet geen recht aan de complexiteit van dergelijke ideeën. Voor ons was deze ervaring de gelegenheid om na te denken over een nieuw innovatieproces dat transformatie en disruptieve ideeën kan begeleiden en tot succes kan leiden.”

Meer over hoe innovatief Duitsland is, is te lezen in de oktoberuitgave van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven