Ga naar hoofdinhoud

Elektrische funderingsmachine BAM Infra en Woltman klaar voor gebruik

Overdrachtshandeling Woltman 90DR-e: Jan Kardux, manager funderingstechnieken BAM Infra Nederland en Dirk Smulders, CEO Dieseko Group BV

De eerste volledig elektrische zware funderingsmachine is klaar voor gebruik. BAM Infra Nederland heeft met Woltman Piling & Drilling Rigs deze elektrische funderingsmachine in ruim een jaar tijd ontwikkeld en gebouwd. BAM zet de nieuwe machine komende weken voor het eerst in op een van haar projecten. Met deze funderingsmachine bespaart zij zo’n 500 liter diesel per dag. En op jaarbasis zo’n 220.000 kg minder CO₂-uitstoot.

De investering in het verder elektrificeren van bouwmachines past binnen de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centraal staan. BAM wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid en heeft ambitieuze doelstellingen op dat gebied.

1,2 megawattuur capaciteit

De nieuwe machine heeft een gewicht van 105 ton. Opgebouwd is deze boorkraan zo’n 36 meter hoog, tien meter lang en vijf meter breed. Het is de eerste volledige zware funderingsmachine met elektrische aandrijving in Nederland.

Deze Woltman 90DR-e boort tot bijna 33 meter lange palen in de grond. En kan door haar multi-inzetbaarheid ook palen heien en damwanden intrillen. Op een ingebouwd accupakket kan de kraan manoeuvreren. Een groot batterijpakket achterop drijft de boormachine aan. Met 1,2 megawattuur aan batterijcapaciteit draait hij volledig elektrisch. De 90DR-e laadt in één nacht bij voor een gemiddelde werkdag.

Geoptimaliseerd elektro-hydraulisch aandrijfsysteem

De variërende energiebehoefte van de Woltman 90DR-e is geoptimaliseerd met behulp van twee permanent-magneet elektromotoren (Danfoss-Editron), in combinatie met twee batterij-units (Webasto), waarop patent is aangevraagd.

De drilling rig wordt 100 procent elektrisch aangedreven (foto: Dieseko Group)

Met zijn elektrisch-hydraulische vermogensregeling is deze 613 kW boorinstallatie emissievrij. Er wordt energie bespaard door het geoptimaliseerde elektro-hydraulische aandrijfsysteem met verschillende motoren voor specifieke functies waarvoor octrooi is aangevraagd. De maximale hydraulische flow is 800 l/min en de maximale werkdruk is 320 bar.

Aandrijflijn ontwikkelt met partners

BAM wilde graag alle hydraulische aandrijvingen behouden. Ook in verband met de hydraulische tools die gekoppeld worden aan de funderingsmachine. Dat betekende dat de dieselmotor en brandstoftanks eruit gingen en werden vervangen door een tweetal permanent magneet-elektromotoren, een fors batterijpakket en veel elektronica. De gehele aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met partners VSE Industrial Automation, Danfoss en Webasto.

In december werd de Woltman DR90-e al getoond en gedemonstreerd tijdens de ‘Electric Demo Days’ (foto: Paul Quaedvlieg)

Verduurzamen van materieel

BAM zoekt continu naar mogelijkheden om een positieve milieu-impact te maken op de omgeving en te bouwen aan een mooier Nederland. Zo heeft zij in december 2022 de eerste volledig emissieloze grote asfaltset (elektrische wals, elektrische asfaltspreidmachine, elektrische tandemwals, elektrische kleine wals, hybride kleefauto en elektrische keet) ingezet. In september 2022 kwam zij met de primeur van de asfaltspreidmachine die op een waterstofverbrandingsmotor rijdt. En in februari 2022 presenteerde BAM de eerste volledig elektrisch aangedreven krol ter wereld voor op het spoor.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven