Ga naar hoofdinhoud

Universal Hydrogen voltooit eerste testvlucht van waterstofvliegtuig

Universal Hydrogen voltooit met succes eerste vlucht van regionaal waterstofvliegtuig (foto: Business Wire)

Universal Hydrogen Co., heeft succesvol een testvlucht uitgevoerd met een regionaal vliegtuig voor 40 passagiers met brandstofcelaandrijving. Het vliegtuig vloog gedurende 15 minuten tot een hoogte van 3500 MSL. De vlucht werd uitgevoerd onder een speciaal luchtwaardigheidscertificaat van de FAA. Het was de eerste vlucht in een twee jaar durende testcampagne. Naar verwachting zal de testcampagne in 2025 uitmonden in de ingebruikname van regionale ATR 72-vliegtuigen die op waterstof vliegen.

Tijdens deze eerste testvlucht werd een van de turbinemotoren van het vliegtuig vervangen door de brandstofcel-elektrische aandrijflijn van Universal Hydrogen . De andere bleef een conventionele motor voor de veiligheid van de vlucht. Alex Kroll, testpiloot van dienst: “Tijdens het tweede circuit over het vliegveld waren we tevreden over de prestaties van de waterstofmotor, dus konden we de fossiele turbinemotor terugschroeven om te demonstreren dat we voornamelijk op waterstof vlogen. Het vliegtuig presteerde uitstekend en het geluid en de trillingen van de brandstofcelaandrijving zijn aanzienlijk lager dan die van de conventionele turbinemotor.”

Geen batterij

De aandrijflijn van het bedrijf is opgebouwd rond ProGen brandstofcellen van Plug power. Deze zijn speciaal aangepast voor gebruik in de luchtvaart. De aandrijflijn gebruikt overigens geen batterij. De brandstofcellen drijven de elektrische motor rechtstreeks aan. Dit zorgt voor een drastische verlaging van het gewicht. De motor, een aangepaste magni650 elektrische aandrijving en de vermogenselektronica werden geleverd door magniX uit Everett.

Modificaties

AeroTEC uit Seattle assisteerde bij de engineering, waaronder het ontwerp van de gewijzigde motorgondelstructuur, het ontwerp en de integratie van vliegtuigsystemen, alsmede de vliegtuigmodificaties en de installatie van de Universal Hydrogen aandrijflijn in het testvliegtuig, die in minder dan 12 maanden werden uitgevoerd.

Aftermarket conversiekit

“Ons bedrijfsmodel lost het kip-en-ei probleem tussen waterstofvliegtuigen en waterstofinfrastructuur op door beide parallel en met een unieke goedkope aanpak te ontwikkelen”, aldus Paul Eremenko, medeoprichter en CEO van Universal Hydrogen. “De vliegtuigen worden omgebouwd naar waterstof met behulp van een aftermarket conversiekit, waarbij de bestaande vloot wordt aangepakt in plaats van een gloednieuw vliegtuig te ontwikkelen. En voor het tanken van waterstof worden modulaire capsules gebruikt die compatibel zijn met bestaande vrachtnetwerken en vrachtafhandelingsapparatuur op luchthavens, waardoor elke luchthaven ter wereld klaar is voor waterstof.”

Het bedrijf wordt gesteund door GE Aviation, Airbus Ventures, Toyota Ventures, JetBlue Ventures en American Airlines, evenals door verschillende van ’s werelds grootste producenten van groene waterstof en vooraanstaande financiële investeerders

Ook interessant: Eerste commerciële waterstofvliegtuig ter wereld is made-in-Holland

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven