Ga naar hoofdinhoud

EST-Floattech levert batterijsysteem voor Damen Electric Fast Ferry

Met het EST-Floattech High Energy Octopus Series accusysteem kan de veerboot snelheden tot 16 knopen halen en binnen een half uur opladen

Het onlangs gelanceerde Octopus Series batterijsysteem van EST-Floattech zal worden geïnstalleerd aan boord van de nieuwe Damen Electric Fast Ferry voor AG Reederei Norden-Frisia. De Duitse veerdienstmaatschappij zet stappen om haar visie op een groene toekomst te verwezenlijken door samen te werken met Damen Shipyards voor het ontwerp en de bouw.

De veerboot zal varen tussen Norddeich en het eiland Norderney. Hiervoor ontwikkelde Damen een volledig nieuw vaartuig: de Damen Electric Fast Ferry (EFF) 3209 – bekend als de E-Cat Ferry. Een standaard vaartuig was onmogelijk vanwege de ondiepe wateren waarin de veerboot moet opereren. Bovendien zal de ferry zeven keer per dag varen, waarvoor de diepgang van het schip beperkt is tot maximaal 1,2 meter. Een uitdaging waarvoor Damen een oplossing heeft gevonden.

Snel laden

De vloot van Reederei Norden-Frisia wordt uitgebreid met deze 32 meter lange, volledig elektrische catamaran. De E-Cat Ferry kan tot 150 passagiers vervoeren. Met het EST-Floattech High Energy Octopus Series accusysteem kan de veerboot snelheden tot 16 knopen halen en binnen een half uur opladen.

Gespecificeerde belastingsprofiel

EST-Floattech heeft het batterijsysteem ontworpen na berekening van prestatie- en levensduurgegevens, gebaseerd op het gespecificeerde belastingsprofiel van dit schip. De elektrische installatie van het schip wordt verzorgd door systeemintegrator Royal van der Leun, waarmee EST-Floattech al eerder succesvol heeft samengewerkt. Het accusysteem is goedgekeurd door Lloyd’s Register en de nieuwe veerboot zal onder Lloyd’s Register classificatie varen.

Milieuvriendelijk vervoer

Jelle Meindertsma, Sales Manager bij EST-Floattech: “Het geeft voldoening om deel uit te maken van een uitdagend en innovatief project dat bijdraagt aan een schoner milieu. In dit geval, een elektrische veerboot die gaat varen in de Waddenzee, een UNESCO Werelderfgoedgebied, komt met strenge ontwerpcriteria.”

“Ons team heeft hard gewerkt om ervoor te zorgen dat het Octopus Series High Energy Battery System aan de eisen voldeed. Het batterijsysteem zal ervoor zorgen dat de veerboot op de benodigde snelheid kan varen en tijdens stops kan opladen zonder CO2-uitstoot, waardoor een duurzame en milieuvriendelijke vervoersoplossing ontstaat.”

Evenwichtige verhouding vermogen en gewicht

“We hebben de duurzaamheid op het land al vergroot en twee jaar geleden besloten we dat het tijd was om onze vloot onder de loep te nemen”, zegt Michael Garrelts, Marine Superintendent van Norden-Frisia. “Voor onze vloot vinden we het belangrijk dat het batterijsysteem voldoet aan de nieuwste technologie en veiligheidsnormen en dat we een evenwichtige verhouding tussen vermogen en gewicht kunnen creëren.”

Het accusysteem van EST-Floattech is goedgekeurd door Lloyd’s Register en de E-cat ferry zal onder Lloyd’s Register classificatie varen

Ecologische voetafdruk verminderen

Damen Shipyards toonde zich verheugd over de samenwerking met EST-Floattech voor deze ultramoderne volledig elektrische veerboot: “We zijn erg enthousiast over dit project, dat een belangrijke stap is in de richting van het doel van Damen om de ecologische voetafdruk van onze schepen te verminderen en tegelijkertijd optimale prestaties te behouden met de Lithium-Ion cellen van EST-Floattech.”

Zodra de romp is gebouwd op de werf van Damen in Kozle, zal deze worden vervoerd naar Damen Shipyards Gorinchem voor de afbouw. De oplevering van het schip aan Norden-Frisia staat gepland voor mei 2024.

Ook interessant: Damen neemt het voortouw in 3D model based class approval

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven