Gezien de hoge investeringskosten is het zaak dat grote motoren extra goed beschermd en toekomstbestendig zijn. Cilinderdruk-sensoren – zoals de nieuwe SMX.pt-ea1 van STW – optimaliseren de verbranding van grote motoren en maken dat ze zuiniger omspringen met brandstof. Daarnaast monitoren ze de belangrijke parameters waardoor motorschade wordt voorkomen.
Het verminderen van broeikasgasemissies is momenteel het belangrijkste ontwikkelingsdoel in alle toepassingsgebieden voor grote motoren. Denk aan scheepsvoortstuwing, stroomopwekking, spoorwegtransport en gascompressie. Tegelijkertijd vragen digitalisering en trends als remote monitoring en voorspellend onderhoud om aanvullende én steeds nauwkeurigere bedrijfsdata.
Rotero weet hoe belangrijk accuraat zijn is en kwam zo uit bij fabrikant STW uit Kaufbeuren in Duitsland, een specialist in automatiseringscomponenten. STW heeft voor gebruik in snelle, middelmatige en langzaam lopende grote motoren – met een vermogensbereik tot meer dan 80 MW – de SMX.pt-ea1 cilinderdruk-sensoren ontwikkeld. Deze sensoren zijn geschikt voor diesel-, gas- en dual-fuel technologie.
Permanente of periodieke inzet
Je kunt als engineer deze sensoren permanent installeren, maar ze ook gebruiken met draagbare enkel- en meer-cilinder meters voor periodieke metingen. Bij permanente installatie leveren de sensoren continue data voor geavanceerde verbrandingscontrole, monitoring en diagnosefuncties. Dat maakt brandstofflexibiliteit (multi-fuel) mogelijk. Zo optimaliseer je het volledige verbrandingsproces en kun je dus efficiënter omgaan met brandstof. Hierdoor verminder je ook direct de uitstoot van CO₂ en andere emissies. Om de motor te beschermen en slijtage en brandstofverbruik te verminderen, kunnen deze sensoren de cilinderkracht aanpassen voor een soepelere en zuinigere werking van de motor.
Extreem veeleisende toepassingen
De SMX.pt-ea1 sensoren zijn uitgerust met STW’s eigen meetcellen op basis van thin-film technologie. Deze meetcellen staan bekend om hun robuustheid, precisie en stabiliteit op de lange termijn. Rotero levert de cilinderdruk-sensoren van STW voor een drukmeetbereik tot 300 bar en een temperatuurbereik tot 400 °C aan het membraan. Met een IP67-bescherming en een extreem robuuste verbindingskabel tussen sensor en elektronica, zijn dit sensoren voor veeleisende toepassingen.
Zuinig en tailor made
De cut-off frequentie van de SMX.pt-ea1 bedraagt 40 kHz en de signaalverwerkingssnelheid is 128 ksps. Tegelijkertijd verbruikt de sensor minder dan 1 W vermogen. Zoals bij alle STW-componenten, kan Rotero deze cilinderdruk-sensoren aan laten passen aan uw specifieke wensen. Standaardversies zijn beschikbaar met M10x1 of M14x1.25 buitendraad.
De SMX.pt-ea1 ondersteunt vanzelfsprekend ook intuïtieve configuratie, applicatieprogrammering en diagnose via het open-source softwareplatform openSYDE. De nieuwe cilinderdruk-sensoren bieden motorfabrikanten en gebruikers de tools voor toekomstbestendig verbrandingsbeheer van hun nieuwste grote motoren met multi-fuel ondersteuning.
STW nieuw in palet van Rotero
STW is een nieuwe leverancier voor Rotero. De specialist in motion en control verwacht vooral veel vraag naar de drukschakelaren en druksensoren met SIL2 van STW voor machinebouwers die zich richten op machines met hydraulische besturing. Rotero is al meer dan 40 jaar een betrouwbare partner in motion control, aandrijvingen en besturingen. Met ruime ervaring verlegt deze groothandel continu de technische grenzen en gaat het bedrijf nét een stap verder om samen tot innovatieve oplossingen te komen.
Meer over Rotero.