Ga naar hoofdinhoud

‘De switch naar duurzaam en elektrisch’

Maarten Vinkesteijn: “De energietransitie levert veel nieuwe banen op. Een enorm enerverende tijd, in positieve zin” (foto: Paul Quaedvlieg)

Eerder dit jaar verhuisde Motrac Industries, onderdeel van Royal Reesink, naar een compleet nieuw en duurzaam bedrijfspand in Zutphen. Het bedrijf is flink aan het veranderen. Lag enkele jaren geleden nog de nadruk op hydrauliek, tegenwoordig gaat het meer en meer naar de schonere vormen van aandrijftechniek. We zien nog steeds hydrauliek en dieselmotoren aan de ene zijde van het nieuwe pand, maar elektromotoren, accu’s en zelfs een assemblagelijn voor schone mobiele voertuigen aan de andere kant. Aandrijftechniek sprak met Managing Director Maarten Vinkesteijn over de huidige markt, de switch naar duurzaam en Europa’s grootste hydrauliek-testbank.

De naam Motrac stond in het begin voor Motoren en Tractoren. Vroeger was het bedrijf importeur van Güldner Tractoren, dat later Linde heftrucks werd. Aha, vandaar de link met Linde. “Tegenwoordig zeggen we Motion & Traction, tractoren verkopen we al lang niet meer, maar met motion en traction zijn we elke dag bezig,” aldus Vinkesteijn.

“We zijn daarbij vooral actief in drie marksegmenten, vooral mobiele machines (grondverzet, bouwmachines, gemeentevoertuigen), dan de agri-tak en de maritieme wereld. Dat we in drie verschillende marktsegmenten opereren, is wel onze kracht. Zo merken we nu dat het in de maritieme wereld even wat minder gaat. Aan de andere kant is er een enorme boost vanuit de mobiele markt. Dat compenseert elkaar weer. Momenteel komen er veel aanvragen binnen voor elektrische aandrijvingen, vooral vanuit de bouwindustrie. We ontwikkelen daar van alles voor.

Kennis elektrische aandrijftechniek

Over elektrische aandrijftechniek gesproken, er zijn de afgelopen tijd veel overnames geweest van hydrauliekbedrijven die bedrijven overnemen met kennis van elektrificatie. Dat verbaast Vinkesteijn niet. “Je ziet steeds vaker dit soort samenwerkingen. Dat komt omdat de kennis op dit gebied schaars is. Kennis die je al in huis hebt hoef je niet meer in huis te halen. Je zoekt eerder naar andere toegevoegde waarde.”

“Kennis op het gebied van elektrische aandrijvingen voor mobiele machines is er gewoon niet. We zijn begonnen met twee engineers op dat gebied, inmiddels zijn we uitgebreid naar zeven. Het gaat best wel snel op engineeringgebied. Maar het is allemaal anders dan wat we hadden. We werken nu samen met bedrijven als Aradex, Heinzmann en Linde.”

“Vanuit de hydrauliekwereld kennen we Linde, maar vanuit de heftrucks leveren zij ook elektromotoren. Bij niet al te grote vermogens en bijvoorbeeld zonder waterkoeling, is een elektrische aandrijving prima te doen met de Linde motoren. Maar de aandrijvingen en technologie van Heinzmann en Aradex zijn echt voor de zware inzet.”

Hydraulische aandrijftechniek

Toch bestaat nog steeds een groot deel van de projecten bij Motrac Industries uit hydrauliek. Wat voor een toekomst heeft de hydraulische aandrijftechniek? Vinkesteijn: “De hydrauliek zal zeker nog blijven, al is het maar voor bepaalde toepassingen, die je elektrisch niet of nog niet kunt uitvoeren. In de scheepvaart leveren we bijvoorbeeld de hydraulische systemen voor cilinders. Dat zal ook nog wel hydraulisch blijven. Op een schip zal voorlopig de hoofdaandrijving nog wel dieselelektrisch (met generatoren benedendeks) gebeuren of op LNG. Daar is dan makkelijker een hydrauliekpomp aan te koppelen. Ook denk ik dat alle hydrauliek die heen en weer gaat, de cilinders voornamelijk, nog wel even blijft bestaan. Echter hydrauliekmotoren die ronddraaien zullen deels versneld worden vervangen door elektrische aandrijvingen.”

Nieuwe grote testbank

Hydrauliek blijft belangrijk voor Motrac Industries. In de nieuwbouw is een deel van de bedrijfshal ingericht met een enorme hydraulische testbank. Daar is Vinkesteijn best trots op. “Dit is één van de grootste hydrauliek-testbanken van Europa geschikt tot ca. 850 liter/minuut en tot maximaal 500 bar. We gaan hier onze eigen systemen testen, maar we kunnen ook testen voor derden uitvoeren. In het najaar moet deze gaan draaien.”

Meer over elektrische en hydraulische aandrijvingen, het nieuwe duurzame pand en de visie van Vinkesteijn is te lezen in de nieuwste uitgave van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven