Momenteel biedt de trend naar elektrificatie veel kansen. Het zijn vooral de start-up en scale-up bedrijven die daarvan profiteren. ELEO in Helmond is zo’n scale-up. Gespecialiseerd in het bouwen van batterijpakketten met de focus op mobiele machines. Het gaat zo goed, dat het bedrijf dit jaar begonnen is met een nieuwe fabriek te bouwen naast het pand van Lightyear.
Net als Lightyear is ook ELEO als start-up ontstaan vanuit een studententeam van de TUe. In het project Storm was het de uitdaging om met een elektrische tour-motorfiets in 80 dagen de wereld rond te gaan. Een project waarin veel kennis werd opgedaan op het gebied van elektrificatie, accutechnologie en software.
“Het Storm project was in 2016 klaar. Daarna zijn we vanuit dat team met drie oprichters begonnen met ons bedrijf. Samen met Bas Verkaik en Bram van Diggelen.” Aan het woord is Jeroen Bleker, een van de drie managers van ELEO.
“We wilden doorgaan met de kennis die we hadden opgedaan met het Storm project. Eerst wilden we breed iets gaan doen met elektrische voertuigen en hebben we een aantal projecten opgepakt. Maar elke keer zagen we in die ontwikkeltrajecten dat de batterij altijd het cruciale probleem was in de elektrificatie. Toen hebben we besloten ons daar specifiek op te gaan richten. We zijn toen een modulair batterijsysteem gaan ontwikkelen voor een breed spectrum aan toepassingen.”
Schaalbare batterijpakketten
In de automobielindustrie worden al langer batterijpakketten gemaakt, denk aan Tesla, Audi, VW en Nissan. “Auto’s worden in massa geproduceerd, dat wil zeggen dat exact hetzelfde batterijpakket misschien wel een miljoen keer wordt gemaakt.” legt Bleker uit.
“Daar wordt een enorme optimalisatie gestoken in de ontwikkeling van slechts één batterijpakket, is de kostprijs per stuk laag en is de energiedichtheid hoog. Die schaalvoordelen zijn er niet bij de elektrificatie van industriële toepassingen zoals bijvoorbeeld bouwmachines.”
Diversiteit aan bouwmachines
“Bij bouwmachines zie je een grote diversiteit aan machines, waar verschillende batterijpakketten voor nodig zijn, en ze worden ook in kleinere oplages geproduceerd. Precies voor die machines ontwikkelen wij schaalbare batterijpakketten. Zoals bijvoorbeeld voor Conmeq.”
Eind vorig jaar maakten ELEO en Conmeq bekend een nieuwe lange-termijn samenwerking aan te gaan voor de levering van batterijsystemen voor de nieuwe productieversie van de Conmeq AS15 mini-loader. Deze deal omvat de levering van minimaal 1.000 batterijsystemen in de komende drie jaar.

Nadruk op energiedichtheid
Maar wat maakt deze schaalbare batterijpakketten anders? Bleker: “We gebruiken wel de celtechnologie die de auto-industrie ook gebruikt, maar maken deze technologie geschikt voor de industrie. Waarbij wij de nadruk leggen op energiedichtheid.”
“Zo kan de nieuwste Conmeq bouwmachine 15 uur lang op één batterijlading draaien. Dat is veel langer dan andere batterijpakketten die we momenteel in de bouwmachinewereld zien. Dat kan omdat er zoveel energie in past op basis van ons platform.”
“Ik merk in de sector van de mobiele machines, dat we hierdoor steeds meer naam beginnen te krijgen. Van knikladers tot grote graafmachines. Nu zijn niet alle klanten bekend met elektrische aandrijvingen dus daar helpen we ze wel mee op weg.”
Meer over ELEO, hun pack-management, thermisch beheer, software, de nieuwe fabriek naast Lightyear en verdere ontwikkelingen op het gebied van batterijen is te lezen in de nieuwste editie van Aandrijftechniek