Classificatiebureau Bureau Veritas heeft met succes een 3D-ontwerp beoordeeld van een 2500 m³ hopperzuiger van Damen Shipyards, een stap naar principiële goedkeuring. Het proefproject van de 3D model-based class is bedoeld om de weg vrij te maken voor het gebruik van driedimensionale computerontwerpen als standaardprocedure voor de class indeling van zeeschepen.
De evaluatie van het ontwerp van de stalen romp van schepen op basis van 3D-modellen parallel aan het classificatieproces is mogelijk geworden dankzij het nieuwe gegevensuitwisselingsformaat – OCX. De OCX is een open standaard die de gegevensuitwisseling van 3D-scheepsmodellen vergemakkelijkt. Deze Open Class 3D Exchange-standaard is ontwikkeld door een consortium van softwarebedrijven waaronder NAPA en Aveva, samen met classificatiebureaus waaronder DNV, Bureau Veritas en Lloyds Register.
Ontwerp
In nauwe samenwerking met de Finse softwareontwikkelaar NAPA en Bureau Veritas heeft Damen het driedimensionale ontwerp gepresenteerd van hun TSHD 2500 (sleephopperzuiger). Alle voor een klant gespecificeerde bedrijfsuitrusting was in dit ontwerp geïntegreerd. Bureau Veritas beoordeelde de stalen rompstructuur als sterk genoeg en veilig volgens SOLAS-normen.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/02/DAmen-2-1024x576.jpg)
OCX-formaat
Het OCX-formaat is sinds 2022 beschikbaar. De eerste proefprojecten voor deelontwerpen werden in november vorig jaar afgerond. Het project voor de Damen Dredger met NAPA en Bureau Veritas is de eerste volledige stalen romp waarbij de 3D model based class is toegepast. Damen is van plan dit goedkeuringsproces op meer schepen toe te passen, ook in samenwerking met DNV en anderen.
2D-tekeningen
Technische 2D-tekeningen blijven een expliciete vereiste wanneer scheepsarchitecten en scheepswerven hun rompontwerpen indienen bij classificatiebureaus. Dit om ervoor te zorgen dat deze voldoen aan zowel de klasse- als de wettelijke vereisten. Nadat het classificatiebureau de tekeningen heeft bestudeerd, zijn er soms wijzigingen nodig. De ontwerpers nemen de opmerkingen van de tekeningen over en passen die toe in het 3D-model. Vervolgens wordt het proces herhaald. De presentatie van de 3D-modellen aan classificatiebureaus bespaart veel tijd en voorkomt het maken van fouten. Een open data-uitwisselingsstandaard vergemakkelijkt de uitwisseling van 3D model based class approval.
Meer controle over technische risico’s
“Bij het zien van de resultaten van deze eerste 3D model based class approval voor een stalen scheepsromp, zijn we er zeker van dat dit de weg is die we moeten inslaan,” verzekert Managing Director Kasia Romantowska van Damen Engineering Gdansk. “De ontwikkelingstijd voor de staalconstructie zal korter zijn dankzij deze aanpak en het feit dat we alleen 3D-modellen gebruiken. We hebben meer controle over de technische risico’s die inherent zijn aan het ontwerpproces van een prototype vaartuig. Het is de eerste keer dat we de 3D-gegevensuitwisseling tussen partijen hebben gesloten.”
Minder ontwerptijd nodig
“Wij verwachten een aanzienlijk percentage van de ontwerptijd te kunnen besparen wanneer wij deze manier van werken standaard integreren. Het grote voordeel is de verbeterde samenwerking tussen projectteams binnen dezelfde, volledig digitale, transparante dagelijkse werkcontext, die tegelijkertijd ook van toepassing is voor ontwerpers en ingenieurs van onderzoeksbureaus.”
Kasia Romantowska kondigt meer demonstratieprojecten aan voor 3D model based class approval. De samenwerking met Bureau Veritas en NAPA wordt zeer gewaardeerd, benadrukt ze.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/02/DAmen-4-1024x734.webp)
Ook interessant: Damen Marine Components levert intelligente doklieren