Bestelwagens en kleine en middelgrote vrachtwagens vormen het hart van leveringen in steden. Door hun elektrische aandrijving rijden ze lokaal CO2-vrij, dragen ze bij aan een betere luchtkwaliteit en verminderen ze de geluidsoverlast voor de bewoners. Bosch lanceert nu een nieuwe aandrijving bestaande uit een elektromotor plus geïntegreerde omvormer voor dergelijke kleine vrachtwagens in serieproductie. De omvormer stuurt de elektromotor aan en zorgt voor de verbinding met de hoogspanningsaccu.
“Bosch stimuleert de elektromobiliteit ook in bedrijfsvoertuigen. In vergelijking met zijn voorgangers biedt de nieuwe aandrijving een nog hogere vermogens- en koppeldichtheid en is ze nog compacter en lichter”, zegt Dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch en voorzitter van de divisie Mobility Solutions. Samen wegen de motor en de omvormer ongeveer 80 kilogram. Bosch heeft de elektrische verliezen met meer dan 20 procent verminderd met nieuwe vermogenshalfgeleiders, wat een efficiëntie van de omvormer van 97 procent mogelijk maakt en zo de actieradius van de voertuigen vergroot. Door het flexibele ontwerp kan de aandrijfmodule bovendien nog gemakkelijker worden geïntegreerd in bestaande en nieuwe voertuigmodellen.
Vermogen
De elektrische aandrijving wordt voor het eerst gebruikt door de klant Daimler Truck, aangevuld met een zogenaamde DC/DC converter en de centrale besturingseenheid van Bosch voor de aandrijving. Het maximale vermogen is 129 kilowatt, het continue vermogen 100 kilowatt. Gedurende korte perioden kan de permanent bekrachtigde synchrone machine een koppel van 430 Newtonmeter genereren. Zelfs met een voertuiggewicht van 8,5 ton zorgt dit voor superieure rijprestaties in elke situatie – zelfs in heuvelachtige steden als Tokio, Rome of San Francisco.

Goede basis verder verbeterd
De ingenieurs van Bosch hebben het ontwerp van de elektrische motor en de omvormer afgeleid van de technologie voor personenwagens. Dit versnelde de ontwikkeling aanzienlijk en verminderde ook de kosten. Het waterkoelingscircuit werd gecombineerd met dat van de batterij, wat de technische complexiteit en de benodigde ruimte vermindert. Er is helemaal geen koelcircuit op oliebasis.
Klein en krachtig
In vergelijking met de vorige motor is één versnelling voldoende vanwege het hogere toerental. De kleinere afmetingen van de nieuwe schijf maken een batterij mogelijk die nu uit één deel bestaat. Nieuwe microcontrollers bieden veel meer rekenkracht om de complexe besturingsalgoritmen van de elektrische aandrijving in het millisecondenbereik te verwerken. De software is grotendeels verantwoordelijk voor het gedrag van de elektrische aandrijving en kan worden aangepast. De aandrijfmodule komt van de assemblagelijn in Hildesheim, Nedersaksen, de hoofdfabriek van Bosch voor elektrische aandrijvingen.
Brede productportefeuille en hoge investeringen
“Bosch heeft al meer dan vijf miljard euro geïnvesteerd in elektromobiliteit”, zegt Heyn. Alleen al sinds 2018 heeft het bedrijf 170 serieprojecten verworven. In 2025 zal de verkoop naar verwachting de grens van vijf miljard euro overschrijden. Bosch biedt zijn klanten een uitgebreid portfolio. Dit gaat van individuele sensoren, elektromotoren, vermogenselektronica of besturingseenheden tot geïntegreerde oplossingen zoals de eAxis en voorgeïntegreerde modules. Hier biedt bijvoorbeeld de Advanced Driving Module, de combinatie van aandrijving, besturing en rem, vereenvoudigde interfaces en verbeterde communicatie tussen de componenten. Dit zorgt voor een optimale interactie in het elektrische voertuig, bijvoorbeeld met betrekking tot de stabilisatie of recuperatie van het voertuig, en verkort de ontwikkelingstijd tot het voertuig klaar is voor serieproductie aanzienlijk. Hierdoor kunnen zowel gevestigde fabrikanten als nieuwe leveranciers sneller dan voorheen elektrische voertuigen op de weg brengen.
Ook interessant: Bosch investeert miljarden in klimaatneutrale technologie