Bosch is een groots waterstofoffensief begonnen om te komen tot een waterstofeconomie. Het neemt de eerste waterstofkringloop in gebruik in de belangrijkste Industrie 4.0-fabriek in Homburg. Het ontwikkelt componenten voor elektrolysers om waterstof te produceren, het richt een demonstratiehuis op om waterstofactiviteiten te industrialiseren en naar de markt te brengen, het zorgt voor stationaire brandstofcellen bij Telekom en Bosch Rexroth gaat een samenwerking aan met Maximator Hydrogen om in 2030 wereldwijd 4.000 waterstoftankstations op te zetten. Tijdens de Hannover Messe (30 mei t/m 2 juni) zal Bosch diverse waterstofactiviteiten presenteren.
“Op weg naar een klimaatneutrale toekomst moeten we energie-intensieve industrieën in staat stellen om over te schakelen op hernieuwbare energiebronnen. Waterstof wordt een sleutelelement voor leveringszekerheid”, legt Bosch-directeur Rolf Najork uit, verantwoordelijk voor industriële technologie en hoofd productie bij het bedrijf.
Eerste waterstofkringloop in Homburg
In zijn belangrijkste Industrie 4.0 fabriek in Homburg laat Bosch zien hoe een waterstofkringloop eruit zou kunnen zien in de fabriek van de toekomst: een elektrolyser maakt groene waterstof uit regeneratieve energie. In de toekomst zal de waterstof worden gebruikt voor productie en mobiliteit. Brandstofcelvoertuigen tanken waterstof, die Bosch-technologie eerder heeft gecomprimeerd. De door Bosch ontwikkelde stationaire brandstofcel zet waterstof om in warmte en elektriciteit voor industriële processen. Met behulp van Industrie 4.0-software van Bosch wordt de energievoorziening geregeld. “We zijn continu bezig met het verbeteren van onze CO2-voetafdruk. Homburg speelt als Industrie 4.0-fabriek een voortrekkersrol in ons internationale productienetwerk. We verminderen consequent het energieverbruik ter plaatse, dat we zoveel mogelijk halen uit hernieuwbare bronnen”, legt Najork uit.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/05/Luftaufnahme_Werk_Homburg-Print-1024x768.jpg)
Bosch en Maximator Hydrogen werken samen
Bosch Rexroth en Maximator Hydrogen hebben een oplossing ontwikkeld voor het comprimeren van waterstof voor tankstations, opslagfaciliteiten en pijpleidingen. Deze oplossing zal ook in de fabriek in Homburg wordt getest. In 2030 willen de samenwerkende bedrijven de technologie leveren voor 4.000 waterstoftankstations.
Waterstofcompressoren
Voor waterstofcompressoren biedt Bosch Rexroth onderhoudsarme, schaalbare systeemoplossingen met elektrohydraulische aandrijvingen, vermogenselektronica en geautomatiseerde vervanging van afdichtingen. Het bedrijf levert momenteel aandrijfunits van 75 tot 250 kilowatt. Dit stelt tankstationexploitanten in staat om tegen lage kosten aan de slag te gaan met waterstoftechnologie en deze waar nodig aan te passen. De nieuwe op containers gebaseerde compressoren hebben het potentieel om de totale kosten voor operators te halveren in vergelijking met alternatieven die op de markt verkrijgbaar zijn.
Decentrale elektriciteitsproductie
De energievraag neemt toe. Een uitdaging is het veiligstellen van de fluctuerende beschikbaarheid van hernieuwbare energiebronnen. Stationaire brandstofcellen kunnen hierbij helpen. De decentrale “kleine energiecentrales” kunnen flexibel worden ingezet. In de fabriek in Homburg wordt nu een brandstofcelsysteem toegepast in een waterstofkringloop. Bij Telekom-dochter Power & Air Solutions draagt de brandstofceltechnologie van Bosch voor het eerst bij aan de energievoorziening van een datacenter. Samen met de Chinese autoleverancier Weichai en technologiepartner Ceres Power is Bosch van plan om vaste oxide brandstofcellen op de Chinese markt te brengen. In totaal zijn er al meer dan 50 stationaire brandstofcellen van Bosch in gebruik op de eigen locaties of bij klanten. Elk van deze systemen is verbonden met het Internet of Things. Over de gehele levenscyclus van de brandstofcellen worden data in de cloud ingevoerd. Hierdoor ontstaan digital twins die realtime monitoring van individuele systemen mogelijk maken. Bosch wil in 2024 starten met de serieproductie van stationaire brandstofcellen. De productie vindt plaats op de Bosch-locaties in Bamberg, Homburg en Wernau.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/05/20210413MST_01084-1024x683.jpg)
Bosch betreedt de elektrolyse-business
Bosch wil in de toekomst ook betrokken zijn bij de productie van waterstof. Het bedrijf is nu van plan componenten te ontwikkelen voor elektrolyzers. In deze systemen wordt water in een chemische reactie met behulp van elektriciteit omgezet in waterstof en zuurstof. Als de gebruikte elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen, is het eindproduct “groene waterstof”. Tegen het einde van het decennium is Bosch van plan om tot 500 miljoen euro te investeren in de industrialisatie en marketing van de stacks, de kerncomponent van waterstofelektrolyse. Gecombineerd met vermogenselektronica, sensoren en regeleenheden worden zogenaamde “slimme modules” gecreëerd. Deze zijn ontworpen voor verschillende outputs, maten en toepassingen. Ze kunnen via een cloud worden gekoppeld en onderhouden. Bosch hoopt om de “Smart Modules” in 2025 op de markt te brengen. De eerste proeffabrieken worden waarschijnlijk volgend jaar uitgerust met modules. Bij de ontwikkeling van de technologie wil Bosch partnerships aangaan over de hele waardeketen om zo snel mogelijk producten in serie te kunnen aanbieden.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2022/05/20220511MST_0289-1024x683.jpg)
Waterstofoffensief
Bosch is een actieve partner in de ontwikkeling van een waterstofeconomie en stimuleert de energietransitie. Het bedrijf geeft zijn ervaring en expertise in de industrialisatie en digitalisering van duurzame technologieën door aan partners en klanten. Hiervoor heeft Bosch een demonstratiehuis of unit opgericht. Er worden groene waterstofprojecten geïnitieerd en ontwikkeld en stakeholders kunnen er kennis en ervaring delen. Een van de eerste waterstofprojecten waar het nieuwe demonstratiehuis bij betrokken is: H2Giga. Het project is gefinancierd door het federale ministerie van Onderwijs en Onderzoek. Doel ervan is om krachtige, duurzame en schaalbare elektrolysers te ontwerpen – inclusief digital twins die processtappen in productie, inbedrijfstelling en onderhoud simuleren.
Ook interessant: Meer mobiele waterstoftoepassingen bij Bosch