WAE Technologies, tegenwoordig onderdeel van mijnbouwgigant Fortescue, heeft de grootste batterij in zijn soort voltooid en naar Australië geleverd. Daar wordt deze mega-accu geïnstalleerd in een prototype van een batterij-elektrische mijnbouwtruck die Fortescue samen met Liebherr ontwikkelt.
Het ultramoderne 1,4 MWh-prototype zet de toon voor baanbrekende innovatie in de zware industrie en is volledig op maat gemaakt voor integratie in een 240 ton zware Liebherr mijnbouwtruck.
De grote batterij is een integraal onderdeel van Fortescue’s 6,2 miljard dollar kostende strategie om de fossiele brandstoffen uit de ijzerertsactiviteiten op het land te bannen. Daarbij hoort het vervangen van alle diesel-aangedreven trucks door batterij-elektrische en waterstof-aangedreven voertuigen.
Batterij-managementsysteem
Een team van 50 ingenieurs en technici is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het baanbrekende energiesysteem. De nieuwe batterij weegt 15 ton, is 3,6 m lang, 1,6 m breed en 2,4 m hoog. De batterij bestaat uit acht sub-packs, elk met 36 modules, allemaal individueel gekoeld en elk met een eigen batterijmanagementsysteem.
Snelladen binnen 30 minuten
Deze batterij is een recordtijd ontwikkeld en geleverd en biedt diverse primeurs elektrische mijnbouwtrucks. Niet alleen de energieopslag van 1,4 MWH is bijzonder, ook is er de mogelijkheid om in 30 minuten snel op te laden. En wordt er energie geregenereerd tijdens het bergafwaarts rijden.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/01/WAE_battery02-1024x768.jpg)
Nadat de batterij is aangekomen in de werkplaats van Fortescue in Perth, West-Australië, zal deze daar worden geassembleerd en geïnstalleerd. Daarna wordt de mijnbouwtruck naar Pilbara vervoerd om daar ter plekke te worden getest.
Ook interessant: Caterpillar test eerste all-electric mijnbouwtruck op duurzame testlocatie