Ga naar hoofdinhoud

Aandrijftechniek in de connected wereld

Aandrijftechniek nodigde een aantal partijen uit voor een rondetafeldiscussie over Industrie 4.0 en Smart Industry (foto: Henk Riswick).

Onder de verzamelnamen Industrie 4.0 of Smart Industry wordt Nederland al een paar jaar overspoeld met initiatieven waarmee de industriële wereld beter moet worden. Alles is er daarbij op gericht om ook van de aandrijftechniek een connected wereld te maken zodat alles en iedereen met elkaar kan communiceren, sturen en regelen. Zit de industrie daarop te wachten of valt er niets meer te wachten en is het al een feit? We spraken hierover tijdens een ronde tafelbijeenkomst.

Aan het gesprek werd deelgenomen door van links naar rechts Eric van Nispen (Wonderware Benelux), Dennis van Beers (Festo), Arjan Coppens (Bosch Rexroth), Kees Zagers (Si-Kwadraat), Niels Maat (SEW-Eurodrive), Martin Franke (Beta Public Relations), Ad Spijkers (Aandrijftechniek), Vincent Hermans (Aandrijftechniek), Marcel Hogervorst (Elsto Drives & Controls), Aswerd Gresel (Schaeffler) en André Braakman (Feda).

Industrie 4.0 staat voor de vierde industriële revolutie die mogelijk werd omdat alles en iedereen met elkaar kan communiceren. Een slag die onlosmakelijk verbonden is met het Internet of Things: gebruikers kunnen via smartphone, tablet of PC communiceren met aandrijfcomponenten en -systemen via sensoren en bussystemen: ‘the connected society’.

(R)evolutie

Maar is er niet gewoon sprake van een continue evolutie en is het marketinggehalte van dergelijke kreten niet erg hoog? De deelnemers waren het er wel over eens dat de industrie voortdurend aan verandering onderhevig is. Het is een continue ontwikkeling waarbij de kreten Industrie 4.0 of Smart Industry perfecte marketinguitdrukkingen zijn. Maar die marketing heeft de ontwikkeling ook een behoorlijke boost gegeven.

Voor de aanbieders van aandrijvingen is het de kunst en de uitdaging om de aandrijfwereld op zo’n niveau te brengen dat, zelfs bij het maatwerk, toch geprofiteerd kan worden van grootschaligheid. Innovatiekracht en flexibiliteit hebben de Nederlandse industrie groot gemaakt en bieden ook nu weer nieuwe businessmogelijkheden. Slimmer organiseren, langere levenscycli met gebruikers aangaan; daar draait het momenteel om.

Connected wereld

In de beginjaren van de industriële automatisering gaf een pomp twee signaaltjes af; dat zijn er inmiddels vijftig per pomp. Die signalen afzonderlijk zijn waardevol om lokale optima te realiseren, maar die signalen moeten in context van de fabrieksdoelstellingen worden geplaatst.

Maar de industrie weet niet wat er met die data moet gebeuren om tot optimalisatie te komen. Mensen worden begraven door data; er is al een trend te bespeuren dat (bijvoorbeeld) die pomp minder signalen gaat afgeven, maar wel de relevante. De crux van Smart Industry is de kunst om iets met die data te doen. Daarnaast is het belangrijk dat kennis bewaard blijft, zeker gezien de vergrijzing van de Nederlandse bevolking.

Het complete artikel vindt u in het oktober-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven