Ga naar hoofdinhoud

Baanbrekende elektro-hydraulische actuator wint Volvo Technology Award

Volvo CE verwacht dat de elektro-hydraulische actuator in de nabije toekomst beschikbaar zal zijn op de graafmachinemarkt. (Foto: Volvo CE)

Een nieuwe elektro-hydraulische actuator, de zogeheten Common Pressure Rail Hybrid-systeem is onderscheiden met de Volvo Technology Award 2021. Het systeem wordt toegepast op graafmachines en leidt tot een grote verbetering van de energie-efficiëntie. De Volvo Technology Award is een blijk van erkenning voor opmerkelijke technische vooruitgang die bijdraagt tot de versterking van het hoogtechnologische concurrentievermogen en de technologische deskundigheid van de Volvo Groep.

Het Common Pressure Rail Hybrid-systeem van Volvo CE (Construction Equipment) is een nieuwe mijlpaal op het gebied van hydraulische efficiëntie in graafmachines. Het verbetert de prestatie en verlaagt tegelijk de CO2-uitstoot. Dit ligt in lijn met de zero-emissie-ambities van de Volvo Groep tegen 2040.

Nauwe samenwerking

De Volvo CE-teams uit Zweden en Zuid-Korea hebben in het onderzoeksproject nauw samengewerkt met het Finse Norrhydro.  Het maakte daarbij gebruik van een idee dat aanvankelijk voortkwam uit academische samenwerking. Nu is de innovatie marktrijp en worden er praktijktests bij klanten uitgevoerd. Volvo CE verwacht dat de nieuwe technologie in de nabije toekomst beschikbaar zal zijn op de graafmachinemarkt.

Werking

De innovatie maakt het mogelijk om energieverliezen in de hydraulica te beperken. In de nieuwe systeemarchitectuur zijn alle werkfuncties van de machine verbonden met een hydraulische energieopslag via een gemeenschappelijke drukrail, bestaande uit twee of meer drukleidingen. De energieopslag, die bestaat uit hydraulische accumulatoren, maakt een energie-efficiënte terugwinning van kinetische energie en piekvermogenvoorziening mogelijk.

Digitale slimme actuatoren

Voor door cilinders aangedreven functies worden zogenaamde “digitale slimme actuatoren” gebruikt om een energie-efficiënte omzetting van hydraulisch vermogen naar een variabele kracht en snelheid te bereiken. Het systeem maakt ook energieterugwinning en prestatieverhoging van de roterende belastingen van de machine mogelijk, zoals de zwenkfunctie door de introductie van variabele hydraulische machines.

Kleinere krachtbron

Door de sterk verminderde energieverliezen en de vermogensbijdrage van de hydraulische accumulatoren kan een kleinere krachtbron worden gebruikt en wordt de behoefte aan koeling beperkt. Met een hoger beschikbaar vermogen kunnen cyclustijden worden verkort, bijvoorbeeld bij het laden van een vrachtwagen, wat bijdraagt aan zowel efficiencyverhoging als kostenvoordelen voor de klant.

Brandstofefficiëntie naar hoger niveau

“Dankzij deze innovatie kan Volvo CE zijn klanten een unieke elektro-hydraulische oplossing bieden, die de brandstofefficiëntie naar een hoger niveau tilt. Het getuigt van de passie van onze ingenieurs om klantgerichte oplossingen en systemen aan te reiken die de transformatie naar emissievrij stimuleren. Het is ook opnieuw een voorbeeld van onze kracht om in partnerships te werken en verbazingwekkende resultaten te boeken”, zegt Lars Stenqvist, CTO Volvo Group.

Trots op erkenning

“Wij zijn echt trots op deze erkenning, die wij delen met onze samenwerkingspartners”, zegt Kim Heybroek, Volvo CE Emerging Technologies Research Engineer en lid van het winnende team. “Het potentieel in de innovatie is voor ons een sterke drijfveer geweest in het project, waardoor het een spannende reis is om deel van uit te maken, omdat we de aanzienlijke voordelen zien die het zal bieden voor onze klanten.”

De winnaars van de Volvo Technology Award 2021 zijn: Kim Heybroek, Sangki Bae, Junwoo Kim, Byeongmo Ko, Donghun Oh, Wonkil Choe, Wontaek Oh en Namgyu Kim.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven