Ga naar hoofdinhoud

BAM en ABB samen in elektrificatie ferry’s Noordzeekanaal

De nieuwe veerboten zijn gebaseerd op een plug-in hybride ontwerp, maar varen vooral elektrisch (foto: ABB)

BAM Infra Rail BV, onderdeel van BAM Groep, heeft samen met ABB technologie ontwikkeld voor het snelladen van de vijf plug-in hybride GVB ferry’s voor het Noordzeekanaal. De eerste elektrische veerboot in de vloot is in augustus 2021 in gebruik genomen. Tegen 2023 moet de bestaande dieselvloot volledig vervangen zijn.

De ABB-technologie voor stroomconversie zorgt voor een stabiele stroomvoorziening voor de snellaadeenheden voor vijf nieuwe elektrische veerboten die rond de klok door het Noordzeekanaal in Amsterdam varen. De nieuwe veerboten zijn besteld door het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB), een belangrijke stap in de strategie van het GVB om een duurzaam, emissievrij vervoersbedrijf te worden.

In 3 minuten opladen

GVB zal de elektrische veerboten inzetten op drie drukke Noordzeekanaalroutes die jaarlijks meer dan 350.000 auto’s vervoeren. De veerboten zullen dag en nacht continu in bedrijf zijn, waarbij de accu’s na elke rondvaart van 20 minuten slechts drie minuten mogen worden opgeladen. Daarom is snelladen van cruciaal belang voor een betrouwbare dienstverlening.

Stabiele gelijkstroomvoeding

De opdracht voor de bouw van de volautomatische oplaadstations werd gegund aan BAM Infra Rail bv, onderdeel van BAM Groep. BAM benaderde ABB om de technologie te leveren om de wisselstroom (AC) netspanning om te zetten in een stabiele gelijkstroomvoeding.

De 750 V gelijkstroom (DC) die door de snelladers wordt geleverd, mag niet worden beïnvloed door schommelingen in het elektriciteitsnet. Dit om veilig en efficiënt te kunnen laden en de levensduur van de batterijen te optimaliseren.

IGBT-technologie

ABB leverde drie ACS880 voedingsmodules, met vermogensomzetting op basis van bipolaire transistor met geïntegreerde poort (IGBT)-technologie. Dit garandeert een stabiele gelijkstroomoutput met minimale netvervorming door te reageren op netwerkgebeurtenissen en spanningsdalingen te compenseren.

De veerboten zijn gebaseerd op een plug-in hybride ontwerp. Normaal gesproken gaan ze op 100% elektrische energie van de 680 kilowattuur (kWh) batterijen varen. Ze zullen de generator alleen gebruiken bij omstandigheden boven windkracht 8.

Besparing van 800.000 liter diesel per jaar

“De door BAM en ABB geleverde snellaadoplossing is volledig geautomatiseerd en kan gemakkelijk in de dienstregeling van de veerboot worden geïntegreerd. Elektrische werking betekent dat er geen uitstoot is van deeltjes of koolstofdioxide.”

GVB ferry ABB
De snellaadtechnologie zit in een soort transformatorhuisje op de wal (foto: Luuk Kramer fotografie)

“Wanneer alle vijf de elektrische veerboten in bedrijf zijn en de oude dieselschepen met pensioen zijn gegaan, zullen wij 800.000 liter diesel per jaar besparen en meer dan 2.400 ton koolstofuitstoot elimineren”, zegt Alain Asin, projectmanager bij GVB.

Uitgebreid getest

“ABB heeft een gerenommeerde staat van dienst in het leveren van stabiele en betrouwbare walstroom voor een breed scala aan schepen”, zegt Marcel Zevenbergen van ABB System Drives. “Een belangrijke factor in dit succes is dat we onze leveringsmodules onderwerpen aan uitgebreide interne en externe tests om een betrouwbare werking gedurende een lange levensduur te garanderen.”

De nieuwe GVB-veerboten kunnen tot 400 passagiers, 20 auto’s of 4 vrachtwagens vervoeren. De eerste in de vloot is in augustus 2021 in gebruik genomen en passagiers hebben opgemerkt dat hun reis nu veel comfortabeler, stiller en schoner is dan voorheen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven