Nederlandse bedrijven die inzetten op innovatie doen het aanmerkelijk beter dan andere bedrijven. Hun omzet- en winstverwachtingen voor 2014 zijn veel rooskleuriger dan die van de rest. Dit komt met name omdat elke euro die zij in innovatie investeren dankzij het op de markt brengen van nieuwe producten ruimschoots wordt terugverdiend. Uit het jaarlijkse onderzoek Strategy Trends 2014, dat organisatieadviesbureau Berenschot onder 341 ondernemers, bestuurders en topmanagers hield, blijkt dat innovatie loont.
Deelnemers aan het voor de achtste keer gehouden onderzoek stellen in overgrote meerderheid dat investeren in vernieuwing bijna altijd rendement oplevert. Volgens het rapport van Berenschot wil 40% van de Nederlandse bedrijven zich in 2014 door innovatie onderscheiden van de concurrentie. Dat ligt qua ‘return on investment’ voor de hand, maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf.
Kosten en financiering
Door teruglopende marges is minder geld beschikbaar voor innovatie. Een veelgebruikte manier om daaraan tegenwicht te bieden, is samenwerking. 88% van de respondenten zegt in 2014 samen te werken. Bedrijven die daar voor kiezen, geven daarbij de voorkeur aan meer vrijblijvende vormen van samenwerking, zoals netwerken of allianties. 53% van de bedrijven zoekt naar nieuwe vormen van financiering, tweederde daarvan doet dit niet via de bank.
Voor 2014 verwacht 42% van de bedrijven een groei in omzet en 49% een groei in winst ten opzichte van 2013. Die groei moet vooral worden gerealiseerd door het veroveren van nieuwe markten. Maar om de groeiambitie te realiseren, is de huidige klant minstens zo belangrijk, waarschuwt Berenschot.
Kostenreductie staat nog altijd hoog op de managementagenda, met grote verschillen tussen sectoren. De financiële sector en energiebedrijven richten zich met name op kostenbeheersing, zakelijke dienstverleners en groothandelsbedrijven kijken meer naar het verhogen van het rendement.