Ga naar hoofdinhoud

Configurator voor kunststof tandwielen

Met de nieuwe tandwiel configurator van Igus kunnen tandwielen online in slechts één minuut worden geconfigureerd en vervolgens rechtstreeks besteld in de Igus webshop. De tandwielen worden 3D geprint (via SLS ) uit Iglidur I6. Deze nieuwe kunststof, speciaal ontwikkeld voor tandwielen, heeft een hoge slijtvastheid en verslaat gefreesde tandwielen uit gangbare materialen zoals POM en PBT.

Door de complexe evolvente-vertanding is het is vrijwel onmogelijk om tandwielen te ontwerpen zonder hulpmiddelen. Om het werk van ontwerpers makkelijker te maken, heeft Igus met de tandwielconfigurator een eenvoudige en praktische tool ontwikkeld. Dit stelt elke klant in staat zijn/haar eigen tandwiel te configureren, zelfs in speciale afmetingen.

Configurator

De gebruiker hoeft slechts de specificaties van het gewenste tandwiel in te voeren, zoals de tandmodule, aantal tanden, breedte en binnendiameter. Hiermee wordt automatisch een 3D-model weergegeven, dat als STEP-bestand kan worden geëxporteerd. Door het uploaden van dit bestand naar de Igus 3D-printservice kan het geconfigureerde tandwiel direct worden besteld. Met één muisklik kan de gebruiker zijn/haar slijtvaste tandwiel zonder minimale bestelhoeveelheid bestellen of een offerte aanvragen. Binnen drie dagen is het klantspecifieke tandwiel gereed voor verzending.

Labtesten

Het nieuwe SLS-materiaal heeft zijn hoge slijtvastheid en lange levensduur in het testlaboratorium al bewezen. In vergelijking met de tot dusver bestaande materialen voor de SLS-printen gaf het materiaal goede resultaten.

Er werd een wormwiel getest met 5 Nm koppel en 12 min-1. Een tandwiel uit lasersintermateriaal PA12 liep vast na 521 cycli, omdat de wrijvingscoëfficiënt te veel was toegenomen. Het tandwiel van et nieuwe lasersintermateriaal Iglidur I6 vertoonde na een miljoen cycli een minimale hoeveelheid slijtage en werkte nog steeds naar behoren.

In de test kon de nieuwe kunststof zich ook handhaven ten opzichte van bewerkte tandwielen. Tandwielen uit POM waren volledig versleten na 621.000 cycli, terwijl gefreesde PBT-tandwielen al na 155.000 cycli braken.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven