Nu het coronavirus zich in Europa en de rest van de wereld manifesteert, neemt het aantal bedrijven dat de gevolgen hiervan ondervindt toe. Ondernemers in verschillende sectoren worden geraakt. Was er eerst vooral schade door vertraging van leveringen, nu is er ook sprake van vraaguitval. Dat meldt de ING in haar sectornieuws op maat. Het is alle hens aan dek.
De coronacrisis heeft een grote impact op de industrie. Eerdere vooruitzichten en groeiramingen voor 2020 zullen hierdoor niet uitkomen en het is alle hens aan dek. De industrie en toeleverketens zijn sterk geïnternationaliseerd en hebben in de eerste plaats last van gevolgschade door vertraging in de toelevering van grondstoffen en halffabricaten.
Just-in-time delivery
Dit verstoort direct de productie omdat veel bedrijven in de (maak)industrie werken met just-in-time-delivery en beperkte voorraden hebben. De elektronica-, machine- en auto-industrie zijn het meest afhankelijk van de input uit China, Zuid-Korea en Italië en zijn daardoor kwetsbaar voor verstoring.
Autofabrikanten leggen productie stil
Daarnaast wordt de productie ook beïnvloed door een dalende vraag uit deze landen, wat belangrijke markten zijn voor industriële producten, hightechproducten en auto’s waaraan Nederlandse bedrijven toeleveren. Volkswagen bijvoorbeeld verkocht in februari 25% minder auto’s en ondertussen is de productie bij veel automotive producenten stilgelegd.
Hervatten productie hangt af van herstel vertrouwen
De economische impact wordt nu verder versterkt doordat productiebeperking en vraaguitval inmiddels voor meer Europese landen geldt. Wanneer de productie volledig kan worden hervat, hangt een inhaalslag af van een herstel van het consumentenvertrouwen en een snelle opstart van internationale ketens.