Cummins heeft de door Meritor ontwikkelde 17Xe ePowertrain voor de eerste keer getest op de Millbrook Proving Ground in Bedfordshire. Meritor werkt met Danfoss Editron en Electra samen in Advanced Propulsion Centre (APC). Dat gebeurde in een Electra testtruck op basis van een Volvo FH.
Met een continu vermogen van 430 kW zal de geïntegreerde 17Xe ePowertrain zware vrachtwagens en bussen in 6×2 of 4×2 configuraties aandrijven. Hij is beschikbaar in verschillende overbrengingsverhoudingen en met drie versnellingen.
Gepatenteerde motor-architectuur
De Editron-divisie van Danfoss ontwikkelde en leverde de krachtige elektromotor en de efficiënte siliciumcarbide-omvormer die de as aandrijven. De elektrische motor zal gebaseerd zijn op een gepatenteerde architectuur en een methodologie voor thermisch beheer die de doelstellingen van de APC Roadmap 2035 voor vermogensdichtheid overtreffen.
Daardoor is er slechts één motor nodig in het ontwerp van de elektrische aandrijflijn, wat een belangrijke stap voorwaarts betekent voor de industrie, aangezien de huidige alternatieven gewoonlijk twee motoren nodig hebben om aan de vermogenseisen van dit productsegment te voldoen.
Duurzame heavy-duty machines
“We zijn verheugd om de mogelijkheden van de 17Xe ePowertrain te tonen”, zei John Bennett, General Manager – ePowertrain bij Cummins. “Het compacte, geïntegreerde ontwerp en de vermogensdichtheid zijn ideaal voor OEM’s die toekomstbestendige, duurzame heavy-duty machines willen ontwikkelen. We kijken uit naar de samenwerking met onze klanten om de decarbonisatie van de markt voor zware voertuigen te versnellen.”
Volledig geïntegreerde e-as
“Ik ben echt trots op deze belangrijke mijlpaal door het demonstreren van een volledig geïntegreerde e-as in een zwaar voertuig”, voegde Sunil Maher, Senior Project Delivery Lead, APC toe. “De ingebruikname van dit prototype is een belangrijke stap in de aanpak van de netto-nul transportuitdagingen in het Verenigd Koninkrijk. Ik kijk uit naar de volgende ontwikkelingsfase, waarin technische verbeteringen en verdere product variaties zullen worden aangebracht om oplossingen te bieden voor zware en commerciële voertuigen.

De samenwerking tussen Cummins, Danfoss’ Editron-divisie, en Electra Commercial vehicles versnelt de technologische ontwikkeling, en met de financieringssteun verbetert dit de vaardigheden en verhoogt het de capaciteiten die de toeleveringsketen van het Verenigd Koninkrijk versterken en banen veiligstellen en creëren.”