Bij het autonoom transport van de toekomst hoort een autonome trailer. Het Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi) subsidieert een driejarig onderzoeksproject dat de vereisten voor de autonoom bruikbare oplegger onderzoekt. BPW in Wiehl (30 km oostelijk van Keulen) leidt het consortium met onder meer wetenschappelijke instituten, sensortechnologie- en IT-specialisten. Logistici en voertuigfabrikanten zijn ook bij het project betrokken en testen voertuigen in de praktijk.
Transport in netwerkverband is niet langer een droom van de toekomst, maar wordt steeds meer de industriestandaard. Het onderzoek van BPW kijkt echter al naar overmorgen. Onder haar leiding doet een groep wetenschappers, transport- en logistiekexperts en voertuigfabrikanten onderzoek naar de autonome trailer van de toekomst. Het driejarige onderzoeksproject IdenT staat voor ‘Identificatie van dynamica en veiligheidsrelevante opleggertoestanden voor geautomatiseerde vrachtwagens’.
Autonome trailer
De visie van de volautomatische en zelfstandig rijdende vrachtwagencombinatie is economisch en ecologisch gezien zinvol, omdat deze de klok rond kan worden ingezet. Voorwaarde is dat het voertuig de taken van de chauffeur kan overnemen. Dat omvat veel meer dan alleen autorijden, ook het controleren van voertuigfuncties en beveiliging van de lading bijvoorbeeld. Daarom speelt de trailer in het netwerk een sleutelrol bij autonoom rijden.
Het voertuig vergelijkt gegevens die zijn vastgelegd door sensoren (bijvoorbeeld over de omgeving van de aanhangwagen, de toestand van veiligheidsrelevante componenten en de toestand van het wegdek) permanent met een digitale tweeling.
BPW fungeert als systeemintegrator die het concept definieert en een meet- en ontwikkelingsplatform biedt voor de partners. Dat geldt en niet alleen theoretisch: een testvoertuig is bedoeld om het systeem te testen in echte rijoperaties. Het zullen tussenstappen zijn totdat de eerste trailers volledig autonoom zijn die de chauffeur ontlasten. Het onderzoeksproject moet hiervoor concrete bevindingen opleveren.
Consortium
Het onderzoeksproject IdenT staat onder leiding van BPW. Het Institut für Mechatronische Systeme aan de Leibniz Universität Hannover en het Fraunhofer-Institut für Betriebsfestigkeit und Systemzuverlässigkeit en het Fraunhofer-Institut für Techno- und Wirtschaftsmathematik nemen deel in het project. Weka Fahrzeugbau en Ansorge Logistik dragen bij met kennis van voertuigfabrikanten en exploitanten en garanderen zo de bruikbaarheid van de onderzoeksresultaten.
Projectpartner Viscoda is expert voor computerondersteunde vision en OKIT brengt kennis van IT-architectuur, IoT en datatransmissie in. Specialisten voor sensortechnologie en veer-dempersystemen werken samen met Industrial Science, TS3 heeft uitgebreide ervaring in ontwikkeling en productie van sensoren voor bedrijfsvoertuigen.
Zenuwstelsel
Samen werken de projectpartners aan een intelligent zenuwstelsel voor de trailer van de toekomst om veilig en autonoom rijden met gelede vrachtwagens mogelijk te maken. Het systeem bestaat uit een sensornetwerk, een op de cloud gebaseerd dataplatform, maar ook innovatieve methoden van dataverwerking, zowel online als offline. Sensorgegevens van het voertuig, de vracht en de omgeving worden in real-time geëvalueerd en verwerkt door een wiskundig model van de oplegger: de digitale tweeling.
Informatie die tijdens de reis online wordt verzameld, wordt via een cloud infrastructuur ook naar een offline tweeling gestuurd. Deze gebruikt gedetailleerde voertuigmodellen om bijvoorbeeld de slijtage van componenten te berekenen en deze terug te melden aan de online tweeling.

Een reeds bestaande voorbode van autonoom vervoer van BPW is de iGurt, die tijdens de rit digitaal op afstand de juiste ladingzekering bewaakt. De BrakePadMonitor waarschuwt niet alleen wanneer de remblokken van de aanhangwagen versleten zijn, maar meet de toestand geleidelijk en maakt zo het plannen van bezoeken aan de werkplaats mogelijk. Het AirSave systeem meet en corrigeert de bandenspanning volautomatisch en is tevens digitaal te koppelen met de chauffeur en het transportbedrijf.
BPW
BPW Bergische Achsen is de moedermaatschappij van de BPW Groep. Met circa 1.500 medewerkers, waaronder circa 100 stagiaires, ontwikkelt en produceert het familiebedrijf sinds 1898 op het hoofdkantoor in Wiehl complete chassissystemen voor opleggers en opleggers. De technologieën van BPW omvatten assystemen, remtechnologie, ophanging en lagers.
De trailerassen en chassissystemen van BPW worden wereldwijd miljoenen keren gebruikt. Een uitgebreid dienstenpakket biedt autofabrikanten en exploitanten de mogelijkheid om de efficiëntie van hun productie- en transportprocessen te verhogen.
Wereldwijd is de bedrijvengroep met de merken BPW, Ermax, HBN, Hestal en Idem telematica systeempartner voor de bedrijfswagenindustrie voor chassis, remmen, verlichting, vergrendeling en carrosserie-techniek.