Ga naar hoofdinhoud

Duurzame landbouw mogelijk met autonome robots en slimme software

De eerste AgBot is een compacte trekker die volledig autonoom zijn werk doet (foto: Paul Quaedvlieg)

Het bedrijf AgXeed heeft een aantal bewogen en drukke jaren achter de rug. Het bedrijf hield diverse succesvolle demotours in binnen- en buitenland en introduceerde niet één, maar twee verschillende autonome landbouwrobots. Zijn autonome landbouwrobots en slimme software de toekomst van ‘smart farming’?

Dat de landbouw de komende jaren flink gaat veranderen, horen we vaak genoeg in het nieuws. Ook tijdens een demodag van AgXeed hoorden we die boodschap. “Veel agrariërs zijn echt wel bezig met thema’s als duurzaamheid, biodiversiteit, bodemdichtheid, wetgeving en opbrengst. Ook zij snappen dat je niet te lang door kunt gaan met dezelfde gewassen op dezelfde percelen en dat de moderne trekkers teveel gewicht brengen op de akkers. En dat het ook best lastig is om te veranderen.”

Aan het woord is Philipp Kamps, verantwoordelijk voor marketing en sales bij het team van AgXeed. “Om de agrariër te helpen met de transitie naar ‘smart farming’, kunnen wij met onze technologie, hem of haar daarin bijstaan en ondersteunen. Dé oplossing voor duurzame landbouw is autonomie. Op deze manier kan een agrariër optimaal zijn land bewerken en tegelijkertijd andere werkzaamheden op zijn boerderij managen.”

Autonomie als een systeem

AgXeed staat voor een complete autonome landbouw-oplossing. Een slim autonoom systeem bestaande uit hardware (autonome tractoren en aan te koppelen werktuigen), virtuele planning tools en waardevolle datamodellen. De AgBot is dus slechts een onderdeel van het gehele concept?

“Dat klopt,” aldus Kamps. “Wij zien autonomie als een systeem. Eigenlijk is dit systeem gebaseerd op vier pijlers; de Agbots, de modules, de specials en services. De Agbot met tracks (rupsbanden) is het eerste voertuig wat we laten zien, maar we zijn inmiddels druk met een tweede versie en andere typen AgBots. Bij de modules moet je denken aan een hybride aandrijving zoals we die nu hebben (diesel-elektrisch), een volledig elektrische aandrijving of een fuel cell in combinatie met elektrisch.”

“Maar ook speciale planningtools of andere softwareproducten zien wij als een module van het complete systeem. Bij Specials gaan we samen met de klant werken aan een specifieke oplossing voor zijn probleem, zeg maar ‘custom made autonomy’. En bij Services gaan we kijken welke data de agrariër nodig heeft op weg naar een autonome bedrijfsvoering.”

Diesel-elektrisch

Als we eerste AgBot nader bekijken valt op hoe compact deze is ten opzichte van een gemiddelde trekker. Het eigen gewicht van de AgBot is 6,5 ton, het hefvermogen aan de achterkant is 8 ton en aan de fronthef 3 ton. Dankzij de tracks is de bodemdruk van de AgBot minder dan 0,5 kg/cm2. Hetgeen volgens AgXeed overeenkomt met hoe vroeger een boer het land bewerkte, met paard en wagen.

AgXeed Agbot farming

Kamps toont een plaatje in zijn presentatie (zie hierboven), waarin we zien dat de tractoren door de jaren heen alleen maar groter werden en meer bodemdruk creëren. Hetgeen natuurlijk funest is voor de bodemdichtheid.

Aandrijving met planetaire tandwielkast

De aandrijving van deze eerste AgBot gebeurt met een 4-cilinder Deutz dieselmotor die met een generator is verbonden, een diesel-elektrische aandrijving dus. De opgewekte stroom gaat naar twee elektromotoren met een totaalvermogen van 115 kW en een efficiency van 95 procent.

Op elke elektromotor zit een planetaire tandwielkast van Bosch Rexroth, die het vermogen via een reductie op de rupsbanden overbrengt. Op de dieselmotor bevindt zich tevens een hydrauliekpomp welke de hydraulische topstangen van druk voorziet. En achter op de AgBot is een ventielblok gemonteerd voor eventuele hydraulisch aangedreven werktuigen.

Rupssysteem

Doordat de AgBot over een 700 V systeem beschikt, is er aan de achterzijde een connector geplaatst voor elektrische werktuigen. “Bij de tweede machine die we nu aan het bouwen zijn, komt een elektrische PTO te zitten met een vermogen van 100 kW,” legt Kamps uit. “De aftakas met tandwielkast is samen met Zuidberg ontwikkeld. Verder is het rupssysteem, dus de loopwielen en de rups zelf ook van Zuidberg.”

Volgens Kamps zijn dat beproefde componenten. Beide rupsaandrijvingen zijn pendelend opgehangen, de onderzijde van de rups moet ook altijd op de grond liggen. “Bij de tweede machine brengen we iets meer gewicht naar de vooras,” aldus Kamps.

Meer over AgXeed, de AgBots, positionering, software en de samenwerking met Claas is te lezen in de laatste nieuwe uitgave van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven