Een grensverleggend wereldwijd project voor de ontwikkeling van autonome treinen in Finland gaat de testfase in. Doel is om volledig nieuwe spoorvervoerdiensten te creëren en zelfs het spoorvervoer te verdubbelen. Daarnaast is het de bedoeling om in de toekomst ook autonoom personenvervoer naar de rails te brengen.
Het initiatief voor de autonome trein, dat wordt geleid door het Finse bedrijf Proxion, gespecialiseerd in spoorvervoer, logistiek en infrastructuur, heeft in juni een financieringsbesluit ontvangen en gaat over naar de proeffase waarin de software en uitrusting van de autonome trein zullen worden getest, en gesimuleerd. Ook zullen proefritten worden georganiseerd. De proef met de autonome trein van Proxion zal al later dit jaar beginnen. De autonome trein zal naar verwachting in 2023 operationeel zijn. Het project is een belangrijke sprong in de richting van het vervoer van de toekomst.
Lagere uitstoot
“De strikte milieudoelstellingen van de EU pleiten voor de ontwikkeling van de elektrische vervoersmodaliteiten, en het spoorvervoer is de meest energie-efficiënte manier om goederen over land te vervoeren. De innovatieve ontwikkeling van het spoorvervoer neemt daarom een sleutelpositie in, aangezien de doelen zijn om vervoer te ontwikkelen met een lagere uitstoot en een betere benutting van het spoor te bereiken”, zegt Reijo Viinonen, de projectleider van het autonome treininitiatief van Proxion.
Autonomie en veiligheid
Autonomie in het vervoer is een wereldwijde trend, en de uitvoering ervan wordt voortdurend geïnnoveerd. Terwijl de ontwikkeling op de weg, in de lucht en in het zeevervoer goed op gang is, verloopt de vooruitgang op het spoor trager. De autonome trein die in ontwikkeling is, is bedoeld als een emissiearme en kosteneffectievere oplossing voor industrieel vervoer over korte afstand, dat momenteel voornamelijk over de weg plaatsvindt. Een steeds belangrijker kenmerk van de trein is veiligheid. Het Finse centrum voor technisch onderzoek VTT, de innovatiepartner van het ontwikkelingsproject, is betrokken bij het mogelijk maken van veilige automatisering op de rails.
Betrouwbaar
“Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de autonome trein onder alle omstandigheden en op een groot aantal spooraansluitingen betrouwbaar werkt. Het is een sprong naar veiliger spoorvervoer. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan sensortechnologie voor de treineenheid en aan de combinatie van een thermische camera en radarwaarnemingen om correct en tijdig te kunnen reageren op eventuele obstakels of situaties”, zegt Pertti Peussa, Principal Scientist bij VTT.
Wendbaarheid en levensduur
De voordelen van een autonome treineenheid zijn ook de wendbaarheid en de levensduur van de geïnvesteerde infrastructuur. Bovendien biedt het een oplossing voor het probleem van beschikbare machinisten, want, zoals de naam al zegt, rijdt een autonome trein zelfstandig zonder machinist.
Metaal- en houtverwerkende industrie
De eerste stap van het ambitieuze project is een pilot met automatisch treinverkeer voor goederenvervoer in Finland, dat gecommercialiseerd kan worden en waar internationaal veel vraag naar is. Het doel is in eerste instantie het verbeteren van de bedrijfsomstandigheden van de voor Finland belangrijke metaal- en houtverwerkende industrie. In het kader van het project is samengewerkt met staalbedrijf Outokumpu in Tornio en houtverwerkingsbedrijf Stora Enso in Imatra. Later zal de aandacht breder worden gericht op het spoorwegvervoer, waar zowel goederen als mensen worden vervoerd.

Artificiële intelligentie
“De ontwikkeling van spoorwegautomatisering en -ecosystemen is momenteel een nationaal belang voor verschillende Europese landen. Voor al het vervoer zullen op AI gebaseerde oplossingen voor gegevensgebruik nodig zijn, die ook centraal staan in het project voor autonome treinen. Het hele project vertegenwoordigt een gedurfd, innovatief proefproject dat kosteneffectieve, dynamische nieuwe diensten creëert die de behoeften van het bedrijfsleven ondersteunen,” zegt Janne Hauta, ministerieel adviseur van het Finse ministerie van Vervoer en Communicatie, gespecialiseerd in spoorwegautomatisering.
Financiering
Het co-innovatie ontwikkelingsproject van de autonome trein wordt gefinancierd door Business Finland en de bedrijven Proxion, VTT, Teräspyörä Oy en Electric Power Finland Oy. Proxion coördineert en is verantwoordelijk voor het project en de informatiesystemen. VTT produceert voor het project de sensortechnologie en de software die nodig is om de omgeving te observeren, Teräspyörä Oy is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de vloot en Electric Power Finland Oy voor de digitalisering van het spoorwegmaterieel.