Ga naar hoofdinhoud

Eindhoven test energiesysteem van de toekomst

Door elektrische auto's op een geschikt moment op te laden, kan het elektriciteitsnet beter worden benut en worden kostbare investeringen voorkomen (foto: Paul Quaedvlieg)

Op het ‘living lab’ op Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein in Eindhoven, is het startsein gegeven van het Europese Interflex-project dat het energiesysteem van de toekomst test. Consumenten krijgen een financiële vergoeding wanneer zij flexibel zijn in het opladen van hun elektrische auto. Enexis Netbeheer kan hierdoor de piekmomenten in een klap fors terugbrengen waardoor het netwerk niet verzwaard hoeft te worden.

Door de komst van zonnepanelen en windmolens en de toename van het elektrisch vervoer wordt de druk op het Nederlandse elektriciteitsnet de komende jaren steeds groter. Om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen, kan worden gekozen voor het aanleggen van kabels met meer capaciteit. Dat is kostbaar. Het doel van Interflex is om te onderzoeken wat er in de toekomst mogelijk is binnen het bestaande elektriciteitsnet om zo de volgende generatie slimme netwerken te ontwikkelen.

26 laadpunten

Interflex is een innovatieproject van de EU waarin Enexis Netbeheer en projectpartners TNO en ElaadNL participeren. De systemen en de lokale veiling worden gebouwd in samenwerking met systeem integrator Croonwolter&dros en de aggregators Jedlix en Sympower.

Op Strijp-S zijn voor dit project dertien laadpalen met ieder twee aansluitingen geïnstalleerd, waardoor er in totaal 26 laadpunten zijn om elektrische auto’s op te laden. De laadpalen worden beheerd door ElaadNL en zijn voorzien van Smart Charging mogelijkheid, waardoor automatisch geregeld kan worden wanneer en hoe snel auto’s opgeladen worden.

Buurtbatterij

In de parkeergarage op Strijp-S is een 250 kW buurtbatterij geplaatst. Deze wordt gebruikt om energie op te slaan als er veel aanbod is van elektriciteit – bijvoorbeeld door de opbrengst van zonnepanelen uit de buurt – en deze weer vrij te geven als de vraag naar elektriciteit groot is. De opgeslagen stroom in deze buurtbatterij kan ook gebruikt worden om elektrische auto’s op te laden.

Sympower heeft voor het project de software ontwikkeld die het slim laden en ontladen van de batterij optimaliseert. Uniek aan deze buurtbatterij is de variabele aansluitcapaciteit. Op momenten dat het elektriciteitsnet zwaar wordt belast, is de aansluitcapaciteit van de centrale batterij tijdelijk lager waardoor het opladen en ontladen van stroom langzamer gaat. Hierdoor wordt overbelasting voorkomen. Buiten de piekmomenten is de capaciteit juist extra hoog, waardoor de batterij dus juist sneller werkt. De buurtbatterij wordt beheerd door Croonwolter&dros uit Eindhoven.

Veiling

Om toekomstige overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen wordt in het project Interflex voor het eerst een lokale veiling getest. Door deze veiling kan netbeheerder Enexis onderhandelen met aanbieders van diensten die het verbruik van energie kunnen sturen (zoals de aanbieder van een app voor het voordelig laden van elektrische auto’s). Enexis Netbeheer gaat de aanbieder via deze veiling betalen voor het verplaatsen van het energieverbruik van hun klanten. Bijvoorbeeld als deze bedrijven ervoor zorgen dat hun klanten nachts de auto laden in plaats van gedurende de piekuren overdag.

Jedlix is één van de aanbieders van flexibiliteit en heeft in dit project de veiling gewonnen. De oplossing van dit bedrijf zorgt ervoor dat de elektrische auto’s slim worden geladen en zo flexibel kunnen worden ingezet. In deze Slim Laden app geeft de berijder van de elektrische auto aan wanneer deze opgeladen dient te zijn en in welke mate. De app regelt dit dan slim op een voor Enexis Netbeheer gunstig moment. Hierdoor kan overbelasting van het netwerk worden voorkomen en hoeft het niet te worden verzwaard. De berijder ontvangt hiervoor een financiële vergoeding van Jedlix.

Energiesysteem van de toekomst

Ton van Cuijk, innovatiemanager Interflex bij Enexis Netbeheer, zegt hierover: “Met de toenemende groei van elektrisch vervoer wordt de belasting van het elektriciteitsnetwerk steeds groter. Door alle partijen hier te laten samenwerken, ontstaat een unieke situatie waar we veel profijt van gaan hebben. Interflex zet echt een stap in de richting van het energiesysteem van de toekomst.”

Jan van der Meer is wethouder duurzaamheid en openbare orde in Eindhoven. “Eindhoven heeft veel duurzame ambities en wil gaan excelleren op elektrische mobiliteit. Het stimuleren van elektrisch vervoer is belangrijk, want het zorgt voor schonere lucht en minder CO2. Een randvoorwaarde is dat we in Eindhoven een dekkend netwerk krijgen van laadpalen en snellaadstations. De palen moeten een vanzelfsprekendheid worden. Strijp-S wordt hiermee helemaal ’top of the bill’.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven