In het boekjaar 2019 heeft de Festo Group tijdens de recessie haar positie in de markt en in technologie verder uitgebreid. Tevens wist het bedrijf het aantal werknemers op bijna hetzelfde niveau te houden als het voorafgaande jaar. De omzet lag met € 3,07 miljard iets achter op het voorgaande jaar. Dat werd bekend gemaakt op een online persconferentie, die Festo onlangs organiseerde.
Festo, leverancier aan systeemrelevante gebieden, zoals de voedings- en verpakkingsindustrie, medische technologie en laboratorium-automatisering, begon het jaar 2020 in het eerste kwartaal relatief goed en blijft een stabiele leverancier voor klanten wereldwijd. Naast maatregelen om de crisis het hoofd te bieden, richt het bedrijf zich op digitalisering, machinaal leren en kunstmatige intelligentie.
Grote uitdagingen in de machinebouw
Festo concentreert zich verder op slimme producten en diensten om de grote uitdagingen in de machinebouwindustrie aan te gaan, zoals Industrie 4.0, energie-efficiëntie en klimaatneutrale productie, een leven lang leren en gepersonaliseerd produceren.
In het boekjaar 2019 heeft de Festo Group, in een moeilijk economische omgeving haar marktpositie verder uitgebreid en marktaandeel verworven. Er werd een omzet van € 3,07 miljard behaald, wat iets minder was dan het voorafgaande jaar (-3,7%). Eind 2019 werkten wereldwijd ongeveer 21.000 werknemers voor het bedrijf.
In een vroeg stadium maatregelen genomen
“Festo is een financieel onafhankelijk familiebedrijf, solide gepositioneerd en gericht op de toekomst. Vorig jaar hebben we tijdens de recessie al in een vroeg stadium tegenmaatregelen genomen en onze resultaten gegarandeerd. Ik ben heel blij dat we het aantal medewerkers op ongeveer hetzelfde niveau konden houden als het voorafgaande jaar”, vertelt dr. Oliver Jung, voorzitter van de Raad van Bestuur.

Ondanks de coronacrisis slaagde Festo er in eerste instantie in om de stabiele koers voort te zetten. Daardoor behaalde het bedrijf in het eerste kwartaal van 2020 een goede rentabiliteit en een positieve cashflow. In het tweede kwartaal werden de gevolgen van de pandemie ook voor Festo duidelijk merkbaar.
Komende maanden moeilijk te voorspellen
“Het is voor ons moeilijk om de ontwikkelingen in de komende weken en maanden te voorspellen. Net als andere bedrijven zullen we tegenmaatregelen blijven nemen, en deze zeer flexibel aan mondiale en lokale omstandigheden aanpassen. In de tweede helft van het jaar verwachten we inhaaleffecten”, aldus dr. Oliver Jung. Festo is systeemrelevant in de crisis en levert in toenemende mate aan klanten wereldwijd in de voedings- en verpakkingsindustrie en farmaceutische en medische technologie.
Lifetech toont recordgroei
“Ons brede industriële basis helpt ons wanneer in sommige segmenten, zoals de auto-industrie, een neergang is te zien”, zegt dr. Oliver Jung. De bedrijfsunit LifeTech liet een recordgroei aantekenen. De hoogste prioriteit bij Festo is nu de levering van componenten voor automatiseringstechnologie aan fabrikanten van medische en laboratoriumautomatiseringssystemen. Op dit moment zijn dat vooral componenten voor beademingsapparaten en in-vitrodiagnostiek.

Crisis stimuleert digitale transformatie
Digitalisering en Industrie 4.0 krijgen tijdens de crisis een enorme stimulans. Nu biedt Festo, klanten al uitgebreide virtuele ondersteuning en stippelt de gehele digitale route voor de klant uit via een veelomvattend online aanbod. Dit wordt aangevuld met aanbiedingen voor digitaal leren van Festo Didactic.
Digitaliseringsstrategie centraal
De digitale transformatie staat ook centraal in de nieuwe bedrijfsstrategie. Hierbij staat voor innovatieleider Festo digitaliseringsstrategie centraal en die gaat in vier richtingen: ‘Smart Products’, ‘Digital Business’, ‘Digital Enterprise’ en ‘Digital Education’. “We blijven Digital Business sterk uitbreiden. Kunstmatige intelligentie, software en slimme product- en dienstenwerelden zullen onze innovatiekracht stimuleren”, legt dr. Oliver Jung uit.

Festo nam twee jaar geleden Resolto Informatik GmbH in Herford, Duitsland, over. Naast integratie in Festo-producten, komt kunstmatige intelligentie van Resolto nu ook steeds dichter bij het ontwikkelen van software en Industrie 4.0-diensten met toegevoegde waarde in Festo Digital Business.
Klimaatstrategie
De verdere strategische oriëntatie omvat onder andere een klimaatstrategie, waarbij het streven is dat in 2025 de aan productie gerelateerde CO2-emissie (scope 1 en 2) 30% minder is. Met energiezuinige slimme producten en advies begeleidt Festo haar klanten ook op hun weg naar klimaatneutrale productie.
Het opleiden van medewerkers is ook een belangrijke factor voor een duurzame transformatie. Hiervoor heeft Festo Didactic een eigen breed, en ook digitaal, opleidingsaanbod ontwikkeld. Niet alleen om toekomstige generaties voor te bereiden op de digitale werkwereld, of voor onderwerpen zoals de energieomslag, maar ook om mensen tijdens hun werkzame leven te begeleiden met concepten voor een leven lang leren.

“Met onze deskundigheid in automatisering en technisch onderwijs bouwen we verder aan de industriële transformatie. We zijn een familiebedrijf en we denken in generaties, niet in kwartalen. We willen bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het milieu, de economie en de samenleving”, sluit dr. Oliver Jung af.