Ga naar hoofdinhoud

Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo)

In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het jaar kunnen afsluiten met een algeheel bedrijfsresultaat dat boven het bedrijfsresultaat van 2019 lag. Ook werden de medewerkers op een verantwoorde wijze door de crisis geloodst. Na een sterk eerste kwartaal verwacht het bedrijf in 2021 een inhaalslag te maken. Digitalisering, LifeTech en automatisering spelen daar een grote rol in.

Festo bewijst economisch stabiel te zijn en heeft zich in de pandemie vooralsnog goed staande weten te houden. In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. De omzet bedroeg 2,84 miljard euro (in het boekjaar 2019 was dit 3,07 miljard euro). Over het geheel genomen was het bedrijfsresultaat in 2020 iets hoger dan in het jaar daarvóór, dankzij de vooruitziende maatregelen voor kostenbesparing en bescherming van werkgelegenheid.

“Hierdoor konden wij onze medewerkers veilig door het crisisjaar loodsen en een goede basis leggen om in te spelen op het herstel van de wereldeconomie. Tegelijkertijd biedt het ons de financiële vrijheid om ook nu in onze toekomst te investeren”, aldus Bestuursvoorzitter Dipl.-Ing. Dr. h.c. Oliver Jung.

Investeringen wereldwijd

Evenals in het voorgaande jaar bedroeg de R&D 8% van de bedrijfsomzet. In de afgelopen jaren heeft Festo grote investeringen gedaan in zowel Europa als de groeiregio’s Noord-Amerika en Azië. Onder de slogan ‘In de regio voor de regio’ heeft Festo goed presterende toeleveringsketens, die ook nu tijdens de crisis, wereldwijd en lokaal naar behoren functioneren.

Het bedrijf verwacht in 2021 een inhaalslag te maken. “We zijn het jaar goed begonnen, met een sterke groei in het eerste kwartaal. Omdat over het einde van de pandemie niets zinnigs valt te zeggen, gaan we voort met onze besparingsaanpak. Daarnaast blijven we investeren in onze groei- en innovatiestrategie”, zegt Dr. Oliver Jung.

Strategie 2025+

De implementatie van de nieuwe strategie 2025+ is in volle gang. De strategie is gericht op groei en prestaties, innovatie en toekomstige markten, digitalisatie en kunstmatige intelligentie (AI) en duurzaamheid. Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk.

Elektrificatie automobielindustrie

Festo richt zich op de verschuiving in capaciteiten, de kwalificatie van medewerkers in de digitale transformatie. “De structurele verandering die zich in veel sectoren voltrekt, is voor ons duidelijk merkbaar, van de elektronica-industrie tot elektromobiliteit en life tech. Elektrificatie in de automobielindustrie is nu pas goed op gang gekomen. Er is veel vraag naar automatiseringsoplossingen voor de productie van elektrische voertuigen en voertuigelektronica en voor de productie van accu’s. Bovendien is de vraag naar kwalificatie in het volledige elektrificatiespectrum aanzienlijk. Dat betekent voor ons dat er voor de komende jaren uitstekende groeikansen liggen”, legt Dr. Oliver Jung uit.

Festo e-mobiliteit

De behoefte aan thuisscholing en virtuele training (Digitaal Onderwijs) groeit tijdens de pandemie in hoog tempo. Tijdens de lockdown bracht Festo Didactic met succes zijn nieuwe digitale leerplatform voor technisch onderwijs Festo LX uit, en introduceerde een gratis thuisonderwijsversie voor mechatronica-cursussen op scholen.

Enorme groei LifeTech

Met groeipercentages van meer dan 100% neemt het bedrijfssegment LifeTech met medische technologie en laboratoriumautomatisering een enorme vlucht. Festo blijft zijn Technical Engineering Center for LifeTech in Boston, een van ’s werelds belangrijkste locaties voor de ontwikkeling van levenswetenschappen dat in 2018 werd geopend, uitbreiden om deze veelbelovende groeimarkt verder te ontwikkelen.

De producten van Festo spelen een grote rol bij de bestrijding van het coronavirus. Vooral de laboratoriumautomatisering maakt een snellere verwerking van coronatests mogelijk. Automatisering is ook cruciaal bij de ontwikkeling en productie van vaccins.

Festo Lifetech

“Automatisering is voor ons een randvoorwaarde om wereldwijd snel, veilig en betaalbaar te kunnen leveren en een hoge medische kwaliteit bij de behandeling van mensen te kunnen waarborgen, of het nu medicijnen en vaccins betreft of beademingsmachines of medische apparatuur. Daarom blijven we onze LifeTech-activiteiten de komende jaren sterk uitbreiden”, zegt Dr. Oliver Jung.

Automatisering en opleiding

“Als bedrijf en samenleving moeten we tijdens de pandemie de juiste balans vinden in het zoeken naar manieren om uit de crisis te komen en onze toekomstige werkzaamheden op duurzaamheid te richten. Automatisering en technisch onderwijs zijn daarbij essentiële factoren. We dragen hier ook een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid voor duurzame ontwikkeling”, aldus Dr. Oliver Jung. Uiteindelijk willen we de productie geleidelijk ontwikkelen in de richting van een circulaire economie.

Slimme en digitale pneumatiek

“Bij Festo zijn we ervan overtuigd dat met name pneumatiek op veel terreinen enorme voordelen biedt boven elektrische apparatuur en dat geen enkele andere technologie daaraan kan tippen. We zijn dit momenteel verder aan het ontwikkelen om tot slimme en digitale pneumatiek te komen. Er liggen hier nog talloze mogelijkheden”, volgens Dr. Oliver Jung.

In 2020 boekte Festo intern veel vooruitgang in klimaatbescherming en daarmee tot het behalen van de klimaatdoelstelling om in 2025 een CO2-reductie van minimaal 30% te hebben bereikt (doel 1 en 2).

Festo behaalt de belangrijkste resultaten in klimaatbescherming bij zijn klanten door wat pneumatiek en elektrische apparatuur betreft de juiste producten te selecteren (doel 3). Ongeveer 90% van de CO2-reductie wordt namelijk tijdens het gebruik van het product gerealiseerd en slechts 10% tijdens de productie ervan. Slimme producten en diensten, digitalisatie en kunstmatige intelligentie geven energie-efficiëntie een nieuwe impuls om tot CO2-neutrale productie te komen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven