Ga naar hoofdinhoud

Festo over de impact van digitalisering op de Engineer (video)

Robert Vincente (rechts) en Bart van Let van Festo: "Software bepaált (straks) de functionaliteit en niet meer de hardware." (foto: Rik Leonards)

Slimme software, 3D-printers en Artificial Intelligence, de digitalisering ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Robert Vincente en Bart van Let van Festo in Delft vertellen wat dit betekent voor jou als Engineer op dinsdag 6 oktober tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag. ‘Software bepaált (straks) de functionaliteit en niet meer de hardware.’

Festo in Delft levert pneumatische en elektrische besturingscomponenten. “Onze corebusiness is het realiseren van industriële automatisering voor de maak- en procesindustrie”, vertelt Productmarketing Manager Robert Vincente. Een wereld, waarin digitalisering een voorname rol speelt. Smart Industry, zoals dat zo mooi heet. Vincente: “Machines worden automatisch gestuurd en communiceren met elkaar, Artificial Intelligence neemt een vlucht en software tools zijn van toenemend belang in de ontwerp- en realisatiefase.”

Slimme producten en software tools

In hun presentatie gaan Vincente en Van Let het hebben over de impact die digitalisering heeft op de Engineer. Het duo ziet er naar uit. “Als het goed gaat met de branche, dan heeft dat ook een positief effect op onze activiteiten. Het is voor ons dus heel belangrijk en waardevol om kennis te kunnen en mogen overdragen.”

Machinegedrag virtueel simuleren

Op de website van Festo is de digitalisering al goed zichtbaar. Je kunt er digitaal producten configureren en simuleren, en er worden engineeringservices aangeboden als het automatisch genereren van schema’s van samengestelde elektrische componenten. “Hiermee wordt veel tijd bespaard en voorkomen we mogelijke fouten door handwerk.”

Ook de Digital Twin-technologie komt aan bod in de presentatie. “Door met co-simulatie modellen aan te bieden volgens een standaard formaat, kunnen klanten vooraf hun machinebeweging en zelfs machinegedrag virtueel simuleren in hun eigen software tools.”

Compacter en flexibeler

De Festo-componenten worden steeds intelligenter. Als voorbeeld noemt Vincente de Motion Terminal. “Met behulp van apps worden uitgebreide ventielfuncties mogelijk gemaakt. Een hardware-module vervangt hiermee tot vijftig individuele componenten. De voordelen zijn een snellere bouwtijd en een compacte en flexibele installatie.”

Artificial Intelligence

En wat te denken van Predictive Maintenance, een thema dat haar nut volgens Vincente inmiddels heeft bewezen. “Van een eenvoudige asset als een pneumatische cilinder kan door middel van Artificial Intelligence worden voorspeld wanneer deze uitvalt. Deze technologie zorgt voor een hoge uptime en biedt de mogelijkheid voor nieuwe servicemodellen.”

Hardware en software zijn (dus) steeds meer met elkaar verbonden en dit vergt nieuwe kennis en expertise. “Niet langer bepaalt de hardware de functionaliteit, maar juist de software. Engineers hebben veelal een werktuigbouwkundige achtergrond. Zij beschikken over product- en machinekennis, maar kunnen ondersteuning gebruiken op het gebied van de software.”

Uitdagingen voor de branche

Niet voor niets heeft het bedrijf een kenniscentrum dat leermiddelen aanbiedt die aansluiten bij alle digitale ontwikkelingen. Het gaat snel en daar ligt volgens het duo ook direct de uitdaging voor de branche. “Het is voor ons al lastig bij te houden, van onze klanten mogen we dan ook zeker niet verwachten dat zij continu op de hoogte zijn. Alleen daarom al mag je onze sessie als gedreven Engineer niet missen.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven