Freudenberg start samen met ZF Friedrichshafen en FlixBus het onderzoeksproject “HyFleet”. De partners streven ernaar om samen tot 2024 een high-performance brandstofcelsysteem te ontwikkelen om conventionele dieselaandrijvingen volledig te vervangen. Ook gaan ze de hybride-opties van elektrische aandrijflijnen met brandstofcellen en batterijen onderzoeken.
Wie met een langeafstandsbus reist in plaats van met de auto, vermindert de CO2-uitstoot al met 6,6 kilogram op een reis van 400 kilometer. Tot op heden is er echter geen praktische oplossing voor volledige CO2-neutraliteit van langeafstandsbussen.
Net als langeafstandsvrachtwagens worden bussen vaak dag en nacht gebruikt en leggen ze meer dan 100.000 kilometer per jaar af. De duur van tussenstops moet in het belang van de passagiers tot een minimum worden beperkt. De lange laadtijden voor de accu’s van 100% accu-elektrische aandrijvingen en de implementatie van de laadinfrastructuur zijn in deze sector simpelweg niet haalbaar.
Waterstof
Brandstofcellen op waterstof die worden gecombineerd met een elektrische aandrijving en aanvullende batterijopslag kunnen een alternatief zijn. Een dergelijke oplossing zal nu worden onderzocht als onderdeel van een groot brandstofceltechnologieproject.
Een consortium bestaande uit Freudenberg, ZF Friedrichshafen, FlixBus en een grote Europese busfabrikant, heeft hiervoor de krachten gebundeld. Het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur heeft al een niet-bindende intentieverklaring voor de financiering van het project verstrekt.
Langeafstandsbrandstofcelsysteem
Binnen het project genaamd “HyFleet” ontwikkelt Freudenberg een langeafstandsbrandstofcelsysteem dat direct zal worden getest in een demonstratiebus voor lange afstanden. Het project zal zich ook richten op hybride strategieën voor aandrijflijnen, de zogenaamde right sizing tussen brandstofcellen en batterijen.
Technische prestaties
Om ervoor te zorgen dat het brandstofcelsysteem bestand is tegen de ontberingen van het praktische gebruik in langeafstandsbussen, zal de eerste fase van het HyFleet-project zich concentreren op de technische prestaties van de brandstofcel. Dit omvat onder andere het optimaliseren van het gedrag van het brandstofcelsysteem bij continu gebruik met een minimale bedrijfstijd van 35.000 uur.
Degradatiemechanismen
Dit betekent dat de degradatiemechanismen moeten worden gecontroleerd, waardoor de efficiëntie van het systeem gedurende de gehele levensduur wordt gemaximaliseerd. Aan het einde van het project zal het brandstofcelsysteem van Freudenberg worden getest in een demonstratiebus die door de busfabrikant wordt geleverd.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2021/11/flixbus-uitgelicht-1024x575.jpg)
Een boodschap versturen
Ook al richt HyFleet zich op touringcarvloten, een van de prioriteiten van de projectpartners is dat de behaalde resultaten kunnen worden overgedragen naar alle zware segmenten. Vooral naar het vrachtvervoer met zware vrachtwagens. Freudenberg is ook van mening dat touringcars een voortrekkersrol kunnen spelen bij de snelle omschakeling naar waterstofmobiliteit.
Dankzij de langeafstandsbussen wordt de tankinfrastructuur langs de drukst bereden snelwegen betrouwbaar benut. “We hebben pragmatische, klimaatneutrale aandrijfoplossingen nodig voor het goederenvervoer over lange afstanden”, zegt Claus Möhlenkamp. “Onze brandstofcelsystemen bieden zo’n oplossing. Samen met onze partners, zoals ZF en FlixBus, ontwikkelen we nu de wetenschappelijke basis voor snelle industrialisatie en opschaling van de technologie.”
Meer mobiliteitstoepassingen
Naast het HyFleet-project onderzoeken ZF en Freudenberg gezamenlijk aanvullende toepassingen om brandstofceloplossingen te ontwikkelen voor mobiliteitstoepassingen en industrieel gebruik.
Sinds 2018 is Freudenberg al verschillende samenwerkingsprojecten gestart met gerenommeerde partners om brandstofcelsystemen voor de zware sector te ontwikkelen. Het bedrijf is onder meer technologiepartner in het project “Pa-X-ell2”. Het doel is om een nieuwe generatie brandstofcellen te ontwikkelen voor passagiersschepen op open zee.