In tegenstelling tot autoremmen kennen veerdrukremmen maar twee bedrijfstoestanden: er is wel of niet een remmoment aanwezig. Daarom wordt elke keer met het maximaal beschikbare moment geremd. Maar net als bij autorijden is bij apparaten en machines met dynamisch remmen vaak een gedoseerd, gelijkmatig afremmen gewenst.
Mayr Antriebstechnik biedt met de Roba Torqcontrol intelligente remmomentbesturing een economische oplossing om bij zijn Roba-stop veerdrukremmen een variabel remmoment te creëren en zo machines gelijkmatig en rustig af te remmen.
Traploos instellen van afremmen
Bij apparaten met wisselende belasting, bijvoorbeeld intern transport voertuigen, wordt de rem tot nu toe afgestemd op de maximale belasting. Bij deellast kan sterk afremmen bij vol remmoment tot een beschadiging van de getransporteerde goederen of tot slippen van de wielen leiden. Wanneer echter de bedrijfscondities worden bepaald en omgezet in een signaal voor het Torqcontrol schakelapparaat, is elektronische regeling van het remmoment mogelijk.
Met het nieuwe systeem kan de kracht op de remvoering en daarmee het remmoment tijdens bedrijf traploos worden aangepast. Machines kunnen aldus rustig worden afgeremd, aangepast aan de eisen van de applicatie.
Bij de Roba Torqcontrol kan met twee digitale ingangen de resulterende klemkracht voor de remrotor worden ingesteld op 25%, 50% of 75%van de nominale veerkracht. Als alternatief is ook een traploos analoog instelsignaal van 0-10 V mogelijk. Door de sensorloze bewaking van de ankerschijfpositie kan de module de bekrachtigingstijd automatisch aan te passen aan de rem.
Mayr biedt met de Roba Torqcontrol module de mogelijkheid om regelkringen op te bouwen en bewegingen intelligent af te remmen. Dit zijn precies de voorwaarden voor toepassing in in een netwerk opgenomen slimme machines.