Ga naar hoofdinhoud

KTR Benelux 20 jaar: ‘herkenbaar en zichtbaar blijven’

Hans Hagedoorn: “We redden ons momenteel wel via Teams en andere virtuele systemen, maar met het echt menselijke contact heb ik veel meer mee” (foto: Paul Quaedvlieg)

Dit jaar bestaat KTR Benelux 20 jaar. Een mijlpaal om bij stil te staan. De redactie toog richting Hengelo (O) om te praten met Hans Hagedoorn, General Manager bij KTR-Benelux. Een gesprek over een startende en groeiende onderneming, de contacten met de fabriek in Rheine, maar natuurlijk ook over koppelingen, Kerstliedjes, China en helaas ook de coronacrisis. Vanzelfsprekend een blik naar het verleden, maar ook naar het heden en de toekomst.

In de uitnodiging voor een gezamenlijk uitgebreid ontbijt voor alle KTR-Benelux collega’s begin juli staat een beknopt overzicht met jaartallen. Bovenaan bij het jaar 2000 staat: aftrap als KTR Nederland BV. Dan een hele reeks ander jaartallen met diverse hoogtepunten, maar onderaan staat uiteindelijk: 2020. Corona. Thuisblijven. Mondkapjes. Anderhalve meter. De wereld op zijn kop. KTR Benelux 20 jaar …

Hagedoorn noemt het in zijn uitnodiging het KTR-avontuur. Stilstaan bij de vele uitdagingen en de gedenkwaardige feestjes om stil te staan bij de successen. Voor mensen-mens Hagedoorn is het corona-tijdperk niet makkelijk, hij mist het daadwerkelijke contact met klanten en zijn internationale collega’s. “We redden ons wel via Teams en andere virtuele systemen, maar met het echt menselijke contact heb ik veel meer mee”.

Interactie met mensen belangrijk

Hagedoorn merkt dat de communicatie met de klanten verandert. “Dit was al gaande voor de coronacrisis. Telefoonverkeer wordt steeds minder en e-mail neemt bijna de rol van de telefoon over. Normaal bezoeken we wel klanten, maar nu nagenoeg niet meer vanwege corona. Dat heeft voor mijn eigen functie nogal wat te betekenen gehad. Ik heb mijn baan opnieuw moeten uitvinden.”

“Ik was voor Hengelo maar ook voor Rheine op pad, ik deed de EPDTA voor Rheine, een stuk sales-ondersteuning voor mijn Europese collega’s en als standbemanning op diverse nationale en internationale beurzen. Al die stippen zijn weggevallen. In het begin was dat lastig, maar je hebt geen keus. Inmiddels heb ik wel mijn rust gevonden en heb regelmatig overleg via Teams. Wel leuk, maar niet helemaal mijn ding. Interactie met mensen aan tafel of op een beurs is niet vergelijkbaar met online. Vooral onze internationale sales meetings waren altijd belangrijk voor de informele contacten. Dat mis ik wel echt. Maar KTR heeft in principe alle beurzen stopgezet tot er een vaccin is.”

Tabellen lezen en catalogi uitpluizen

Maar even genoeg over corona, we blikken terug naar het prille begin van KTR Benelux. Hagedoorn begon ooit als uitzendkracht op de afdeling inkoop bij Stork Plastics Machinery. Na een aantal jaar maakte hij een switch naar Morskate Aandrijvingen. “Die beginperiode was dat best lastig. Ik kende de klanten niet, de producten niet, maar een collega heeft mij daar alles uitgelegd. Ik moest daar tabellen leren lezen, catalogi uitpluizen, maar het was wel de beste leerschool.”

Uiteindelijk heb ik daar 12 jaar gewerkt, waarvan de laatste jaren in de buitendienst. Morskate was, naast Hollink, de tweede vertegenwoordiging voor KTR in Nederland. Dat was voor KTR Duitsland soms best lastig. Het werd tijd voor een KTR dochteronderneming in Nederland.” Hagedoorn, een echte Tukker en naar eigen zeggen redelijk honkvast, vroeg zich eerst af of hij hier een dagtaak aan had? “Uiteindelijk heb ik toch ja gezegd en ben per 1 mei 2000 richting Rheine gegaan om mij verder voor te bereiden.”

De fabriek in Rheine

“Ik ging naar Rheine om vooral de producten en de mensen te leren kennen. Destijds was de fabriek in Rheine ook een stuk kleiner en kende je bijna iedereen wel.” Al snel moest er voor de Benelux een tweede man of vrouw aan boord komen en probeerde Hagedoorn dat via uitzendbureaus en headhunters te bewerkstelligen. “Dat werkte voor geen meter, maar uiteindelijk, via het sporten, tegen Rob Groothuis aangelopen. Hij zocht ook wat anders en per 1 juli 2000 waren we met twee man aan het werk aan de Welbergweg. KTR Nederland was een feit!” Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid naar 9 medewerkers.

Het nog zeer prille verkoopteam van KTR-Nederland in 2001. V.l.n.r. Rob Peper, Hans Hagedoorn en Rob Groothuis (foto: KTR)

Pilot-projecten en huisvesting

Aan alles merk je dat Hagedoorn een bevlogen, maar ook trotse manager is. “Wat ik mooi vind aan KTR Benelux is dat wij in die 20 jaar steeds als pilot-vestiging fungeerde. Inmiddels zijn er zo’n 23 dochterondernemingen en wij waren nummer acht of negen toen we bij KTR kwamen. Maar toch kozen ze ons vaak als pilot-vestiging voor nieuwe bedrijfsontwikkelingen zoals software, SAP, hardware etc. Dat alles had ermee te maken dat dan de IT-ers van Rheine hierheen konden komen en zaken hier eerst uitproberen alvorens het bedrijfbreed in te zetten.”

Kerstboodschap

Een ander hoogtepunt dat steeds meer een traditie begint te worden, is de ludieke Kerstboodschap die de mensen van KTR Benelux toch elk jaar rondsturen. “We zijn daar vaak een dag druk mee, met inzingen, omkleden,” aldus Hagedoorn. “Je hebt dan wel van die creatieve geesten nodig die ideeën hebben. We zijn nu al bezig met de nieuwe Kerstvideo, ik heb de eerste ideeën gezien en dat komt wel goed. Het is al feestje als je ermee bezig bent! Leuk zijn ook de reacties van de Duitsers, die zijn vaak ‘flabbergasted’ en zeggen eerlijk; dit soort dingen durven wij niet.”

Een online toekomst?

Hoe ziet Hagedoorn de bedrijfsvoering van KTR in de toekomst? KTR heeft nu de digitale Product finder. Gaat alles digitaal? “Ik hoor daar verschillende meningen over. Onze Product finder en dat soort dingen zijn puur hulpmiddelen. Maar de generatie die hierna komt en zeker die daarna komt wil alles online doen. Als je nu de KTR website bezoekt zit er iemand klaar voor een chatbox. Daar wordt nu al enorm veel gebruik van gemaakt. Mensen bellen niet meer, maar stellen vragen via die Chat.”

Virtuele stand

Omdat KTR voorlopig niet meer aan beurzen deelneemt heeft het bedrijf op haar website een virtuele stand gebouwd met de nieuwste producten en oplossingen. Iedereen kan, na achterlating van een e-mailadres, deze stand bezoeken. Hagedoorn maakte de introductie daarvan onlangs mee via Teams en was onder de indruk. “Dat hebben ze strak gemaakt in Rheine. Ze hebben dat goed voor elkaar, geen enkele fout. Ook de presentaties van mensen vanuit huis of een andere locatie liepen perfect.”

KTR in coronatijd; een virtuele stand om klanten de nieuwe producten te laten zien

Forse investeringen in Rheine

Hoewel de economie in Duitsland flink is getroffen, investeert KTR in Rheine voor 2,5 miljoen euro. “Er komen nieuwe CNC-machines, er wordt geïnvesteerd in akoestiek en geluidsreductie, en er komt een teststand voor de olie- en luchtkoelers. Ondanks het feit dat de Duitse markt zo’n 20 tot 30 procent in elkaar is gezakt.”

“In nagenoeg alle industrietakken in Duitsland zijn orders weggevallen. En veel mensen zitten in arbeidstijdverkorting. Gelukkig loopt het bij KTR China allemaal wel goed door vanwege de goedkeuring van de overheid om dit jaar flink te investeren in windenergie. We draaien daar op volle toeren met de productie van koelers, koppelingen en remmen. Dus China trekt ons, wereldwijd gezien, er doorheen dit jaar.

Herkenbaar en zichtbaar blijven

En de Benelux? “Gelukkig is de Benelux, met name Nederland, redelijk stabiel. Vorig jaar was ons beste jaar, het eerste kwartaal 2020 was ook het beste ooit voor KTR wereldwijd. De eerste weken van de coronacrisis werd het wel minder, maar vanaf april zaten we in de Benelux weer op niveau van een jaar eerder. We hebben geluk dat alles wat food-gerelateerd is gewoon doorgaat. Zo liepen er een aantal grote projecten door en ook diverse grote OEM-ers bleven op niveau afnemen. Als we 10% moeten inleveren is het veel, maar dan moet Nederland niet weer in een lockdown komen.”

Naar de toekomst kijken is lastig, zeker in deze tijd. Maar Hagedoorn is daar open en duidelijk over. “We hebben vanaf het begin altijd een duidelijk gezicht naar de buitenwereld gehad. We zijn herkenbaar en hebben het geluk dat we onderdeel zijn van een groter geheel. Verder zijn we gewoon ‘no nonsense’ op zijn Twents. Beloofd is beloofd en geen onzinverhalen.”

Lees het complete interview met meer foto’s in de komende editie van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven