Iets dat minder massa heeft, kan sneller bewegen en heeft minder energie nodig om te bewegen. Liebherr Components heeft mede daarom een wat ze zelf zeggen ‘hybride’ hydraulische cilinder ontwikkeld. Deze cilinder bestaat deels uit koolstofvezelcomposiet en deels uit staal. Op de Bauma 2022 toont Liebherr de hybride cilinder aan het publiek. Daarnaast zal een online configurator voor hydraulische cilinderseries worden gepresenteerd. Hierin zijn ook meteen de hybride cilinders binnen het serieproductie-programma van 380 bar beschikbaar.
Lichtgewichtconstructies worden beschouwd als een belangrijke trend en drijfveer, niet alleen bij bouwmachines, maar ook bij stationaire toepassingen. Als door het gebruik van geschikte componenten gewicht kan worden bespaard, ontstaat een aanzienlijk voordeel voor de toepassing en het dagelijks gebruik van elke machine. Hybride cilinders van Liebherr leveren daaraan een waardevolle bijdrage, omdat de klassieke componenten van staal in een koolstofvezelcomposiet-verpakking zijn.
Productie koolstofvezelcomposieten
Het productsegment Components van Liebherr introduceerde zijn werkzaamheden op het gebied van koolstofvezelcomposieten aanvankelijk in 2019. In de tussentijd heeft de Components-vestiging in Kirchdorf an der Iller (Duitsland) niet alleen verdere expertise verzameld en haar productiemogelijkheden uitgebreid, maar ook gewerkt aan de overdracht van deze technologie in haar gevestigde hydrauliekportfolio .
Leverbaar in 380 bar serie
Een belangrijk resultaat hiervan zijn de zogenaamde hybride cilinders, die deel uitmaken van het productassortiment op het gebied van vezelcomposieten. Nu al kunnen, na voorafgaande ontwikkeling en gericht ontwerp, alle klassieke hydraulische cilinders met CRP worden omwikkeld. In sommige toepassingsgebieden zijn zelfs oplossingen mogelijk zonder uitgebreide omwikkelingsinspanningen. De hybride cilindervariant is standaard geïntegreerd in de serie 380 bar en is als afzonderlijke optie verkrijgbaar.
Waarom hybride cilinders?
Als gewicht een cruciale rol speelt in de gegeven toepassing (bijvoorbeeld vanwege de toelating op de weg), zijn hybride cilinders de juiste keuze. Hier is eenvoudige uitwisselbaarheid van bestaande Liebherr hydraulische cilinders mogelijk. Bij het specifiek ontwerpen van een hybride component om gewicht te besparen, worden de positieve eigenschappen van vezelcomposieten, zoals stijfheid, sterkte en dichtheid, een voordeel.
Minder brandstofverbruik en emissies
Het effect van het gebruik van een lichtgewicht onderdeel, zoals een hybride cilinder, varieert afhankelijk van de toepassing. Gewichtsbesparing kan de werksnelheid verhogen, aanbouwdelen en gieken vergroten en het laadvermogen verhogen. Bovendien worden de emissies en het brandstofverbruik verminderd.
Samenwerking met klanten
De basis voor de vereiste verbetering is de samenwerking met klanten. Het Liebherr team begeleidt hen vanaf de ontwikkeling van het oplossingsgerichte product tot aan de levering en ver daarna. Dit is cruciaal bij vezelcomposieten, omdat de structuur en het individuele DNA van het product doorslaggevend zijn voor het bereiken van de gewenste resultaten.
Verdere stappen in de ontwikkelingsbereik
Het bedrijf heeft al opmerkelijke resultaten geboekt, bijvoorbeeld bij praktijktests in de mijnbouwsector. Liebherr kan deze kennis overdragen naar andere toepassingen en verder uitbreiden. Het doel is niet een hybride cilinder, maar een volwaardige CRP cilinder.
Hoewel er nog een aantal stappen moet worden gezet voordat dit kan worden bereikt, werkt Liebherr nu al aan het samenvoegen van concepten tussen bijvoorbeeld stalen en vezelcomposiet onderdelen en test de resultaten. De implementatie van CRP-conversies in combinatie met stalen onderdelen zijn toepasbaar op andere producten in het portfolio. In de toekomst kunnen bijvoorbeeld zuigeraccumulatoren uit CRP worden gewikkeld. Ook hier zijn complete CRP-oplossingen mogelijk die systematisch worden getest.