In het kader van een wereldwijd elektrificatie-investeringsplan introduceerde Ford vorig jaar haar eerste volledig elektrische pick-up op de markt onder de naam F-150 Lightning. Nu is Ford klaar voor massaproductie van de Lightning en tilt elektrische rijden én elektriciteitsvoorziening naar een ander niveau. Ford spreekt zelf over een Model T-moment.
De F-150 Lightning is gebouwd in het ultramoderne Rouge Electric Vehicle Center binnen het historische Rouge Complex van Ford. De Ford F-Serie is al 45 jaar op rij Amerika’s best verkochte truck en staat volgens een onderzoek uit 2020 qua omzet op de tweede plaats na de iPhone onder alle Amerikaanse consumentenproducten.
Rouge Electric Vehicle Center
Op 26 april was het zover en startte Ford officieel de massaproductie van de Lightning. “Vandaag vieren we het Model T-moment voor de 21e eeuw in het Rouge Electric Vehicle Center,” zei Bill Ford, Ford’s Executive Chair. “De Rouge is de plaats waar Ford de lopende band heeft geperfectioneerd, waardoor het een passend decor is nu we opnieuw geschiedenis schrijven.”
Ford heeft al 200.000 reserveringen ontvangen voor de Lightning en breidt het Rouge Electric Vehicle Center uit om de productie op te voeren tot 150.000 voertuigen in 2023. Het bedrijf heeft in totaal 950 miljoen dollar geïnvesteerd en 750 banen gecreëerd in het Rouge Electric Vehicle Center.
Van Dyke Electric Powertrain Center
De investeringen van Ford in Michigan voor alleen al de F-150 Lightning bedragen nu in totaal meer dan $ 1 miljard, met 1.700 recent gecreëerde banen verdeeld over vijf Ford-fabrieken in de staat, waaronder Van Dyke Electric Powertrain Center, waar elektrische motoren en elektrische transaxles voor de Lightning worden geassembleerd, en Rawsonville Components Plant, waar de accu’s voor de Lightning worden geassembleerd.
Twee elektromotoren en standaard 4WD
De Ford F-150 Lightning biedt alle voordelen van elektrificatie en zit boordevol connectiviteits-technologie. De elektrische pick-up wordt aangedreven door twee elektromotoren en is standaard voorzien van vierwielaandrijving.

De elektromotoren geven de F-150 Lightning een vermogen van 414 kW (563 pk) en een koppel van 1.050 Nm, het hoogste koppel ooit in de F-150. Krachtige lithium-ion batterijen van de nieuwste generatie geven de F-150 Lightning een geschatte actieradius van 370 km (standaard) of 480 km (optioneel).
Intelligente en connected functies
Verder biedt de elektrische pick-up een reeks ingenieuze, intelligente en connected functies die in de loop van de tijd naar een nog hoger niveau worden getild via draadloze software-updates. Ford stelt standaard over-the-air software-updates beschikbaar – Ford Power-Ups – om voortdurend de technologische ervaring te verbeteren, nieuwe functies toe te voegen en problemen op te lossen zonder dat de auto naar de dealer hoeft. Verder biedt een FordPass-app eenvoudig toegang tot laadstations en op afstand te bedienen voertuigfuncties. Het leverbare BlueCruise-systeem maakt handsfree rijden op de snelweg mogelijk.
Stroomvoorziening
Het elektrische platform biedt ook nieuwe mogelijkheden, zoals de levering van voldoende energie om een heel huis van stroom te voorzien als de stroom uitvalt. Met een vermogen van 9,6 kW houdt Ford Intelligent Backup Power het licht aan tijdens een stroomstoring en zorgt het voor veiligheid door huishoudelijke apparaten, beveiligingssystemen en meer van stroom te voorzien.

Daarnaast is er het verbeterde Pro Power Onboard-systeem dat energie levert op bouwplaatsen of bijvoorbeeld de camping. Ook biedt de enorme, afsluitbare frunk (bagageruimte aan de voorzijde) volop energie- en laadmogelijkheden.
Ingebouwde weegschaal
Net als zijn voorgangers kan ook de elektrische versie van de F-150 kan tegen een stootje. De sterke carrosserie – vervaardigd uit een aluminiumlegering van militair niveau – en de nieuwe onafhankelijke achterwielophanging zorgen voor meer rijcomfort. Voor het volledig nieuwe frame gebruikt Ford het sterkste staal dat het ooit op een F-150 heeft toegepast.
Dat maakt een laadvermogen van ruim 900 kilogram mogelijk en een maximaal aanhangergewicht van ruim 4.500 kilogram. Leuk detail, via het immense touch-screen op het dashboard kun je op de kilogram nauwkeurig zien hoeveel lading je meeneemt, een soort ingebouwde weegschaal.