KTR heeft een nieuwe zwevende rem ontwikkeld waarbij de remtang uit een ééndelig gietdeel bestaat. De nieuwe XS-serie is optioneel als hydraulisch- of elektromechanisch bediend en zowel in actieve uitvoering als ook in passieve (failsafe) uitvoering beschikbaar. De rem is geschikt voor extreem koude omgevingen tot -40°C.
De nieuwe XS-serie rem combineert het huis, de afstandsplaat en het tegendeel in één vast gietdeel en wordt vervaardigd uit LT (low temperature) nodulair gietijzer. Alle overige componenten zoals remschoen terugtrekveren, zuigers en geleide stangen, worden van staal gemaakt. De remschoenen zelf zijn beschikbaar in sinterstalen uitvoering of in een organische composiet. Ze kunnen eenvoudig door één persoon worden vervangen. Afhankelijk van de toepassing en voorkeur, kunnen de remmen hydraulisch of elektromechanisch worden bekrachtigd (of gelost) bij klemkrachten tot 15 kN in de passieve (failsafe) uitvoering, en 16,5 kN in de actieve uitvoering. De remmen worden door middel van twee M16 bouten bevestigd.
Zware omgevingscondities
“Doordat nieuwe serie XS-rem vervaardigd is uit één deel, zijn er geen bewerkte oppervlakken die samen gemonteerd moeten worden’’ legt Fabian Liekam, product manager remmen uit. ‘’Hierdoor wordt de corrosiebestendigheid sterk verbeterd. Een extra voordeel van het ééndelige ontwerp, is dat de geleide stangen konden worden verlengd en het aantal geleide bussen worden verdubbeld. Hierdoor wordt de ‘’zwevend principe’’-werking verbeterd en worden de krachten gelijkmatiger overgebracht van de remtang naar de montageplaat. Dit maakt de rem nog robuuster.’’ De nieuwe XS-serie is geschikt voor toepassingen in de meest zware omgevingscondities en kan worden ingezet als houd rem maar ook als dynamische rem bij een hoge frequentie rem cycli ongeacht of dit boven- of ondergronds, onshore of offshore is.
Doorontwikkeling
De doorontwikkeling van deze rem heeft plaatsgevonden in het ‘’KTR Competence Center for Brake Systems’’ in Schloß Holte-Stukenbrock, Duitsland. Hier bundelt KTR haar remmen activiteiten onder één dak als KTR Brake Systems GmbH. Naast de ontwikkeling en productie van remmen, vinden hier ook functionele en duur testen van zowel prototypes als ook serie remmen plaats. Dit is bijvoorbeeld mogelijk op de universele rem test cel voor Rotor- en Azimut remmen, de trekkracht test cel, of de tril tafel. Ook kunnen verschillende testen in de klimaat kamer worden uitgevoerd bij temperaturen tot -40°C.