Ga naar hoofdinhoud

Parker Hannifin en CE Engineering Solutions elektrificeren Volvo wiellader

De L120H EC levert dezelfde prestaties als zijn dieseltegenhanger (foto's: Volvo CE)

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) heeft, samen met Parker Hannifin en CE Engineering Solutions, een oplossing ontwikkeld om de L120 wiellader om te bouwen tot een elektrische bouwmachine. Deze oplossing komt tegemoet aan de vraag van de markt naar meer duurzame oplossingen in het middelgrote segment.

De 20-tons L120H Electric Conversion is ontwikkeld in samenwerking met partner Parker Hannifin en omgebouwd door Volvo’s eigen CE Engineering Solutions. De nieuwe wiellader zal in de loop van 2023 commercieel beschikbaar zijn voor geselecteerde klanten in Europa. Met de conventionele machine als basis, die nog steeds aan klanten wordt aangeboden, levert het elektrische conversiemodel dezelfde prestaties met als voordeel dat het emissievrij is.

Nieuwe aandrijflijn, nieuw bedrijfsmodel

De L120H Electric Conversion zal dit jaar beschikbaar zijn. Klanten zullen profiteren van een nieuw bedrijfsmodel, dat het gemakkelijk maakt om elektrisch te gaan werken. De L120H EC levert dezelfde prestaties als zijn dieseltegenhanger, maar met 0% uitstoot (bij groene energie) en een vrijwel stille werking. Deze voordelen zorgen samen voor meer comfort voor zowel de bestuurder als degenen die in de buurt van de machine werken.

De 240 kWh batterijen zorgen voor een werktijd van ongeveer vijf uur in de meeste middelzware toepassingen. In overeenstemming met Volvo’s bestaande laadoplossingen kan de machine naar schatting in slechts 1,5 tot 2 uur van 0-100% worden opgeladen.

Ombouw bestaande wielladers mogelijk

De L120H EC beschikt over diverse standaard functies zoals Comfort Drive Control, Load Assist met boordweging plus radardetectie met het nieuwe Collision Mitigation System. Bovendien zal de L120H Electric Conversion worden ondersteund door speciale elektromobiliteitstoepassingen waarmee de bestuurder de batterij- en oplaadstatus kan controleren en de cabine kan voorverwarmen. Afhankelijk van de marktvraag is er tevens de mogelijkheid om de L120H wielladers van bestaande klanten in de toekomst om te bouwen naar elektrisch.

Investering in Limach

Volvo CE begrijpt dat we nu moeten handelen om de bouwsector koolstofneutraal te maken. Daarom werkt het samen met CE Engineering Solutions en geselecteerde elektromobiliteitspartners om de beschikbaarheid van gecommercialiseerde elektrische oplossingen in alle segmenten en toepassingen te versnellen. Deze samenwerking om de lijn van elektrische wielladers uit te breiden volgt op de in juni aangekondigde investering van Volvo CE in de Nederlandse fabrikant Limach om het portfolio van elektrische graafmachines van de onderneming uit te breiden.

Meerdere elektrificatie-benaderingen

Deze partnerschapsbenadering, die een snellere marktintroductie mogelijk maakt, loopt parallel met de voortdurende ontwikkeling van meer elektrische oplossingen van de onderneming – zoals de EC230 Electric, een 23-tons batterij-elektrische graafmachine, gebouwd op Volvo CE’s eigen geavanceerde technologie.

De EC230 Electric, een 23-tons batterij-elektrische graafmachine van Volvo CE

Beide benaderingen zijn nodig als de industrie als geheel de koolstofreductiedoelstellingen wil halen, zoals Volvo CE heeft vastgelegd in haar verbintenis om tegen 2040 een netto nul-uitstoot van broeikasgassen te bereiken – met aanzienlijke emissiereducties al in 2030 – als onderdeel van het Science Based Targets initiatief.

Ook interessant: Volvo CE test ’s werelds eerste prototype knikdumper op waterstof

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven