Ga naar hoofdinhoud

Reis om de wereld op kunststof glijlagers

De omgebouwde Smart met veel Iglidur tripolymeren zal in negen maanden door meer dan twintig landen reizen (foto: Igus)

Tribopolymeerfabrikant Igus grijpt het vijftigjarig bestaan van het bedrijf en het dertigjarig jubileum van zijn Iglidur-materialen aan om de belastbaarheid en het potentieel van zijn speciale kunststoffen te bewijzen. Na wekenlange voorbereidingen in de werkplaats van de Fachhochschule Köln startte de omgebouwde Smart eind januari een wereldreis. Het voertuig zit vol kunststof glijlagers.

De wrijvingsarme droogloop is een moderne oplossing voor tal van bewegende toepassingen. In het eigen testlaboratorium voert Igus al decennia lang onderzoek uit op dat gebied om de eigen producten voortdurend te kunnen verbeteren. Om te laten zien tot welke prestaties de geteste en al miljoenen keren toegepaste kunststoftechnologie in staat is, heeft het bedrijf besloten om een Smart uit te rusten met Iglidur-componenten en op kunststof glijlagers op wereldreis te sturen, over vier continenten met asfalt-, split- en modderpistes.

Wereldreis op kunststof glijlagers

De kleine auto moet het motto van de onderneming, ‘plastics for al longer life’, over de hele wereld bekend maken. De eerste etappebestemming voor de Smart ligt in India, waar hij op de beurs ‘Auto Expo’ zal worden gepresenteerd. Vervolgens gaat de reis naar China waar hij een maand lang naar verschillende bestemmingen in het land zal rijden.

Met Japan, Zuid-Korea en Taiwan volgen verdere Aziatische landen voordat de overtocht naar Amerika op het programma staat. Daar is onder andere een etappe van kust tot kust dwars door Canada en de VS gepland.

Het volgende continent lijst is Europa, waar de Smart verschillende klanten, beurzen en Igus-vestigingen zal bezoeken. Ieder station en iedere kilometer kan in detail op de site van het bedrijf worden gevolgd.

Ombouw

De voorwaarde voor deze ambitieuze praktijktest was de ombouw van de auto door een team van de Fachhochschule Köln. Daarbij gold het principe: alles wat technisch en volgens de TÜV-voorschriften mogelijk is door kunststoffen van Igus vervangen. Een groot deel van de 45 verschillende Iglidur-catalogusmaterialen werd daarbij ingezet.

De metalen lagers van het rempedaal, bij de ruitenwissers en de raamkrukken, in de schakelmodule, in de stoelconsole, aan de handrem, aan de startgenerator, aan de smoorklep en aan het dak van de auto werden vervangen door kunststof glijlagers. Hiertoe moesten tal van modules tot in alle onderdelen worden gedemonteerd en weer helemaal in elkaar gezet.

Vaak konden standaard glijlagers worden gebruikt, soms moesten met behulp van CAD-modellen pasnauwkeurige reservedelen worden uitgewerkt, waarna de betreffende componenten van Iglidur-halffabricaten werden gefreesd of gedraaid. Op in totaal 56 lagerpunten werden hoogrendement kunststoffen van Igus gebruikt. Zelfs de optische gelijksoortigheid werd daarbij, zoals bij de stoelverankering, in acht genomen.

Potentieel in de auto-industrie

Steeds meer fabrikanten ontdekken de mogelijkheden van componenten van tribopolymeren. De ‘motion plastics’ worden in talrijke modules toegepast, van stoel- en kapsystemen, multilink-assen en componenten in de motorruimte tot en met chassistoepassingen. Deze trend zal zich volgens Igus in de toekomst nog versterken.

Kunststoflagers die geen externe smering vereisen, onderhouds- en corrosievrij zijn en bovendien tot zeven keer lichter zijn dan metallisch gerolde lagers, spreken voor zich. Ze belasten het budget omdat ze de productiekosten verminderen en door hun slijtvastheid de levensduur verlengen.

In het interieur ze zijn geschikt om de geluidsontwikkeling terug te dringen. Ze zijn door hun robuustheid en belastbaarheid ook geschikt voor ’terreintoepassing’, wat tijdens de reis zal blijken bij weer en wind, hoogtekilometers en de meer of minder goede wegen. In Nederland worden de polymeren op de markt gebracht door Elcee Holland.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven