Ga naar hoofdinhoud

Reparatie- en revisiemarkt zal groeien

De vraag naar hoog rende-ment en de noodzaak het energieverbruik te vermin-deren zorgen voor groei in de markt voor reparatie en revisie van elektrische aandrijvingen in Europa. Op de korte termijn zal de groei echter traag zijn als gevolg van de economische insta-biliteit, verminderd ver-trouwen op de eindgebrui-kersmarkt en de aanhou-dende schuldencrisis. Dit voorspelt marktonderzoekbureau Frost & Sullivan.

Volgens een nieuwe analyse van het bureau, Repairs and Refabrication Market for Electric Drives, zijn reparaties en revisies van elektrische aandrijvingen waarschijnlijk goed voor ongeveer 1/3 van de omzet die wordt gegenereerd door de verkoop van elektrische aandrijvingen aan uiteenlopende eindgebruikers in heel Europa. De markt was in 2011 goed voor ongeveer € 600 miljoen en zal naar verwachting stijgen tot € 940 miljoen in 2018.

Van correctief naar predictief
Door de verschuiving van traditionele onderhoudsmethoden naar voor-spellende en preventieve onderhoudstechnieken kunnen bedrijven maat-regelen nemen om slechter functioneren van aandrjvingen te voorkomen of het effect daarvan (reparatiekosten, productiestilstand) te minimaliseren. Deze technologieën komen steeds beter tegen een redelijke prijs be-schikbaar en worden daarmee aantrekkelijk voor eindgebruikers.

De implementatie van complexere productieprocessen in combinatie met de toenemende focus op beter rendement van een fabriek en het verminderen van stilstand zullen naar verwachting de Europese aandrijfmarkt blijven aansturen, aldus het bureau. Het energiebesparingspotentieel van elek-trische aandrijvingen wordt groter door gewoon correctief en voorspellend onderhoud en zorgt voor minder stilstand en hoger rendement.

Behoefte aan reparaties en onderhoud waren in 2011 goed voor ongeveer 40% van het totale pakket aan dienstverlening. Op maat gemaakte dienstverlening, het stijgend bewustzijn bij klanten van de potentiële voordelen van regelmatig onderhoud, verdere technologische vooruitgang in reparatie- en revisieprocedures en concurrerender prijsniveaus zouden allemaal moeten bijdragen aan een grotere vraag naar dienstverlening rondom aandrijvingen in de toekomst. Het is echter waarschijnlijk dat de vraag naar diensten met meer toegevoegde waarde – zoals technisch advies en totaal aandrijfmanagement – op de lange termijn steeds belangrijker wordt.

Drijfveren en obstakels
Aan de andere kant remt het versnipperde karakter van de reparaties- en revisiebranche het tempo van de groei. Fabrikanten noch leveranciers van elektrische aandrijvingen hebben een aanzienlijke klantenkring of effectieve ‘supply chain management’ voor dit marktsegment. Het dreigend tekort aan geschoolde arbeidskrachten die bereid zijn om op locatie te werken, kan de mogelijkheid om aan de onderhoudseisen te voldoen eveneens verminde-ren.

Bovendien wordt het financiële gat tussen de kosten van onderhoud van een ouder aandrijfsysteem en de aanschaf van een nieuwe geavanceerde aandrijving van jaar tot jaar kleiner. Eindgebruikers kunnen er dan ook voor kiezen om de oudere aandrijvingen tegen een geringe meerprijs te ver-vangen door nieuwe geavanceerde uitvoeringen, in plaats van te bepalen voor reparatie van bestaande aandrijvingen.

Mogelijkheden
Een effectief ketenmanagement en een gezamenlijke aanpak van grote motorfabrikanten en onderhoudsbedrijven die lokaal op nichemarkten opereren, zal leiden tot wederzijds voordeel. De verschuiving naar geavanceerde onderhoudstechnologieën en de beschikbaarheid van deze technologieën tegen een redelijke prijs kan helpen bij het verhogen van acceptatieniveaus en bijdragen aan een toekomstige groei van de markt.

Verhoogd bewustzijn van de potentiële voordelen van service – zoals minder productiestilstand en hogere rendementsniveaus – heeft in verschillende toepassingen bijgedragen aan de invoering van geavanceerde onder-houdstechnologieën. Zo zal de trend naar de productie van elektrische voertuigen waarschijnlijk grote investeringen in onderhoudsfaciliteiten voor deze voertuigen, in het bijzonder in de automobielsector.

Wie geïnteresseerd is in meer informatie over dit onderzoek, kan een e-mail met contactgegevens sturen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven