Ga naar hoofdinhoud

Megawatt laadsysteem van ABB halveert laadtijd Scania’s

Dankzij het Megawatt laadsysteem van ABB kunnen elektrische Scania's veel sneller opgeladen worden (foto: Scania)

Scania heeft met succes een test met een megawatt laadsysteem van ABB E-mobility voltooid. Het vormt de volgende mijlpaal in de ontwikkeling van een efficiënte, krachtige laadoplossing voor zware bedrijfsvoertuigen. De technologie maakt het mogelijk de laadtijd voor zware bedrijfsvoertuigen te halveren.

Beide bedrijven zetten zich in voor een emissievrije transporttoekomst en nemen vandaag het voortouw bij de ontwikkeling van de technologie van morgen. De ontwikkeling van een oplossing om deze commerciële elektrische voertuigen snel op te laden terwijl het ook een aanzienlijke actieradius biedt, is een belangrijke stap op weg naar een hogere verkoop van zware bedrijfsvoertuigen die fossielvrij kunnen rijden.

Hoge stroomsterkte

De tests, om de technische haalbaarheid van het laden met hoge stroomsterkte aan te tonen, zijn een eerste belangrijke stap op weg naar het toekomstige megawatt charging system(MCS)-systeem van ABB E-mobility. Dit zal resulteren in de geleidelijke invoering van laders met hoog vermogen, te beginnen bij 1500 Ampère (A) en uiteindelijk uit te breiden tot het volledige MCS-toepassingsgebied tot 3000A. Dit is een oplaadnorm waarin Scania en ABB E-mobility allebei hebben geïnvesteerd en die zij samen met CharIN hebben helpen ontwikkelen (de MCS-norm wordt in 2024 verwacht).

Megawatt laadsysteem

De MCS-technologie is cruciaal voor Scania’s elektrische vrachtwagens voor langeafstandsvervoer, waar zowel de rij- als de rusttijd wettelijk zijn vastgelegd. Het voertuig kan maximaal 4,5 uur rijden voordat de chauffeur een pauze van 45 minuten moet nemen en in die tijd moet de truck worden opgeladen met voldoende vermogen om nog eens 4,5 uur te werken. Vanwege de omvang van de batterijen is zowel snel als krachtig opladen essentieel.

Laadinfrastructuur

“We zien een momentum voor elektrisch vervoer en ons doel is dat 50% van alle voertuigen die we jaarlijks verkopen tegen 2030 elektrisch zijn. Om dit doel te bereiken is infrastructuur nodig en MCS is een cruciaal stukje van de puzzel voor de toekomstige infrastructuur”, zegt Fredrik Allard, Hoofd E-mobiliteit bij Scania.

V.l.n.r. Claas Bracklo, voorzitter van CharIN, Eva Kvist Östgren, hoofd van ABB E-mobility in Zweden en Fredrik Allard, hoofd van E-mobility bij Scania (foto: ABB E-mobility )

Chris Nordh, Global Head of the Fleet & Transit business bij ABB E-mobility voegde daaraan toe: “We zijn verheugd om met Scania samen te werken aan deze mijlpaalpilot. Het zal een precedent scheppen voor de sector. En het geeft een van de manieren aan waarop we OEM-laadpartnerschappen gezamenlijk benaderen, waarbij we de technologie-infrastructuur effectief verticaliseren om geweldige eindgebruikerservaringen te creëren.”

Meer mijlpalen

“Vandaag is een spannende dag en we kijken uit naar nog veel meer mijlpalen in de toekomst als we een kwalitatieve, betrouwbare en naadloze laadervaring voor wagenparken verder ontwikkelen.”
Vanaf dit jaar kan Scania trucks met de MCS pre-standaard connector aanbieden aan klanten met specifieke en uitgesproken behoeften, waarbij de productie in 2024 zal beginnen. ABB E-mobility zal de volgende iteratie van zijn MCS-technologie eind 2024 / begin 2025 introduceren.

Ook interessant: Booming EV-markt stuwt activiteiten ABB Innovation Lab Delft

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven