Ga naar hoofdinhoud

Siemens wil klanten efficiënter laten produceren

“Door doelgerichte integratie van hardware- en softwaretechnologie zullen wij voor onze klanten een nieuwe dimensie voor productiviteit openen.” Met deze geenszins bescheiden woorden maakte Dr. Heinrich Hiesinger, de hoogste baas van de nieuwe sector Industrie van Siemens, tijdens de Hannover Messe duidelijk wat zijn doelstellingen voor de toekomst zijn. Bij deze integratie speelt de combinatie van innovatieve elektrotechniek met de modernste informatie- en communicatietechnologie een beslissende rol. Met deze strategie wil Siemens het energetisch rendement van zijn klanten verhogen en tegelijkertijd ook de ’time to market’ met 50 % verkorten.

De voor Siemens relevante wereldmarkt in de kapitaalgoederenindustrie zal zich tot 2010 in de richting van een grootteorde van 500 miljard Euro bewegen. Dit biedt natuurlijk talrijke groeikansen voor de levering van producten, diensten en oplossingen. “De ontwikkeling van de business voor de industriële sector ligt goed op koers. Wij hebben ons tot doel gesteld profitabel en continu te groeien, marktaandeel weg te snoepen van onze concurrenten en de grote investeringen die wij in de laatste jaren hebben gepleegd, volledig te benutten”, aldus een strijdlustige Hiesinger.

Op de voorgrond staan daarbij de permanente optimalisering van de totale toegevoegde waarde en de consequente afstemming van nieuwe ontwikkelingen op de behoeften van de industriële klant. “Siemens zal met geïntegreerde systemen en open technologieplatforms een hogere meerwaarde bieden dan onze concurrenten. Bovendien kunnen de divisies in de nieuwe organisatie zich intensiever op hun kerncompetenties en op afzonderlijke groeisegmenten in de industrie richten”, aldus Hiesinger. Als voorbeelden noemde hij de trend naar hogere energetische rendementen, geïndividualiseerde massaproductie en wereldwijde productienetwerken.

Op het gebied van energiebesparing valt nog veel te bereiken. Zo’n driekwart van alle elektromotoren wordt nog niet geregeld en veel motoren lopen nog altijd aan en remmen af met behulp van weerstanden.

Kortere ’time to market’

“Wij zullen onze producten nog intensiever afstemmen op gestandaardiseerde aandrijf-, automatiserings- en softwareplatforms en daarmee bijdragen aan het succes van onze oplossingen voor productie, transport en gebouwen”, benadrukte Hiesinger. In bepaalde segmenten, zoals de automobiel-, machine- en installatiebouw, zal de nadruk vooral liggen op hogere productiviteit en flexibiliteit. Verbeterde productieplannings- en engineerprocessen zullen in deze sectoren de sleutel vormen tot kortere ontwikkelnigs- en marktintroductietijden.

Door de combinatie van PLM-software (Product Lifecycle Management) en automatiseringstechnologie kunnen klanten hun innovatieprocessen hun processen versnellen. Voor veel producten zou de ’time to market’ daardoor tot 50 % kunnen worden verkort.

De sector Industrie van Siemens heeft de hoofdvestiging in Erlangen en telt zes divisies: Building Technologies, Industry Automation, Industry Solutions, Mobility, Drive Technologies en Osram. Met wereldwijd 209 000 medewerkers behaalde de sector in het boekjaar 2007 een omzet van zo’n 40 miljard euro (pro forma, niet geconsolideerd).

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven