Vitesco Technologies, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen, breidt zijn asaandrijvingsactiviteiten verder uit: het bedrijf heeft een contract van 2 miljard euro binnengehaald voor de levering van zijn nieuwe generatie elektrische asaandrijving EMR4 (Electronics Motor Reducer) aan Hyundai Motor Groep.
De bestelling werd in maart al genoemd op de jaarlijkse persconferentie van Vitesco Technologies – zonder de naam van de klant te noemen. De sterk geïntegreerde 400 V/160 kW 3-in-1-eenheid zal door de autofabrikant Hyundai Motor Group worden gebruikt in zijn wereldwijde elektrische voertuig in het B/C-segment.
Focus op elektromobiliteit
“We zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren aan het aanstaande elektrisch voertuigplatform met deze zeer aantrekkelijke asaandrijving. Deze bestelling bevestigt nogmaals onze strategie om in een vroeg stadium in te zetten op elektromobiliteit”, zegt Andreas Wolf, CEO van Vitesco Technologies.
Elektrische asaandrijving
De aandrijflijn is een kernonderdeel van een elektrische auto, omdat het veel invloed heeft op de actieradius en het rijplezier. Dit vraagt om een hoog niveau van efficiëntie en vermogensdichtheid. Ook moet de elektrische aandrijving zo compact en licht mogelijk zijn om eenvoudig te kunnen worden geïntegreerd in voertuigontwerpen die gebruik maken van de ontwerpvrijheid van elektromobiliteit. EMR4 bouwt verder op de fundamenten die zijn gelegd met EMR3.

Optimalisatie
Door verdere optimalisatiemaatregelen, het gebruik van nieuwe technologieën en uitgebreide kennis van industrialisatie is het wereldwijde ontwikkelingsteam erin geslaagd het EMR4-platform nog efficiënter en krachtiger te maken. De siliciumcarbide (SiC) halfgeleiders in de inverter van het aandrijfplatform hebben hierbij bijvoorbeeld een belangrijke rol gespeeld.
Modulaire aanpak
Het nieuwe ontwerp van de asaandrijving ondersteunt een bijzonder hoge schaalbaarheid: met de EMR4 kunnen complete voertuigplatforms en ook verschillende voertuigsegmenten met slechts één aandrijfsysteem worden uitgerust. Dit werd bereikt door een consequente modulaire aanpak toe te passen met goed gedefinieerde interfaces en een ontwerp-voor-productie-filosofie.

Maatwerk
Voor onze nieuwe elektrische asaandrijving hebben we de interne interfaces, terwijl de grootst mogelijke flexibiliteit extern wordt gegenereerd. Zo kunnen we maatwerk en kostengeoptimaliseerde oplossingen bieden”, bevestigt Thomas Stierle, lid van de Directie en hoofd van de business Electrification Technology unit bij Vitesco Technologies.
Ook interessant: