ZF Marine breidt zijn portfolio uit met de eerste hybride transmissie van het merk die zowel in V- (V-aandrijving) als in A-positie (downward angle) in het schip kan worden geïnstalleerd. Door het brede scala aan overbrengingsverhoudingen en het ruimtebesparende ontwerp is de ZF 5200 A/V PTI geschikt voor veel verschillende typen zeeschepen.
Scheepsontwerpers staan momenteel voor een groot aantal uitdagingen. In het segment van de vrijetijdsjachten willen klanten zoveel mogelijk leefruimte, terwijl de groei in de logistiek en het toerisme vraagt om veerboten die steeds meer ruimte beschikbaar hebben voor de lading.
Als reactie op de strengere milieuwetgeving zijn scheepswerven op zoek naar ruimtebesparende aandrijvingen die met de laagst mogelijke emissies moeten werken. Toch willen ze geen concessies doen op het gebied van prestaties en betrouwbaarheid.
Met de ZF 5200 A/V PTI (Power Take In) zegt ZF Marine nu een nieuwe maatstaf voor deze en andere toepassingen neer te zetten. Deze tandwielkast is een nieuwe variant van de beproefde ZF 5000-serie maar is niet zomaar een toevoeging aan het maritieme portfolio van ZF. Het is ook de eerste hybride transmissie van de groep die in het schip kan worden geïnstalleerd in zowel de V (V-aandrijving) als de A (neerwaartse hoek) positie.
Hybride transmissie
In het verleden was een dergelijke configuratie moeilijk te realiseren door de ruimtelijke uitdagingen waar het toevoegen van de extra ingangsas voor de PTI voor zorgt. Met de ZF 5200 A/V PTI zijn de ontwerpers deze uitdaging met succes aangegaan. Zo is het mogelijk om de extra ingaande as in beide installatievarianten te koppelen aan een elektromotor. Tegelijkertijd kan de scheepsoverbrenging primaire aandrijvingsvermogens tot 2462 kW (3500 pk) overbrengen.
In combinatie met het brede bereik van de transmissieverhouding (hoofdaandrijving 1:2,588 tot 1:4,250; hulpaandrijving 1:2,5888 tot 1:13,813) zorgt dit voor een krachtige overbrenging met geringe uitstoot en geluid voor een breed scala aan scheepstypen. Het gaat hierbij om plezierboten zoals charterjachten en snelle schepen, als om commerciële toepassingen in veerboten, overheidsschepen of patrouilleboten. ZF heeft ook de wendbaarheid en het crash-stop gedrag verbeterd met de optioneel geïntegreerde asrem.
Modulaire opbouw
Een ander voordeel is de modulaire opbouw van de transmissie. ZF vertrouwt op de beproefde afzonderlijke componenten van de ZF 5000-serie, wat de service en het onderhoud van de hybride oplossing vereenvoudigt. De ingenieurs van ZF waren bovendien in staat om de afmetingen van de aluminium behuizing verder te verkleinen.
Het ruimtebesparende ontwerp geeft scheepswerven speelruimte bij het opstellen van plannen voor nieuwe schepen. Zo kunnen jachten extra hutten maar ook ruimere dekken krijgen, terwijl op veerboten meer opslagruimte kan worden gecreëerd.