Ga naar hoofdinhoud

Rockwell Automation heeft vertrouwen in de markt en zichzelf

Voorafgaand aan de eigenlijk Automation Fair organiseert Rockwell Automation steeds een mediadag waarop de verzamelde internationale vakpers wordt bijgepraat over de trends in de productietechniek. Dinsdag 18 november stonden in het wat protserige Gaylord Opryland in country-hoofdstad Nashville de steeds verdere integratie van werkvloer en kantooromgeving, duurzaam produceren en uiteraard de economische situatie op de agenda.

“Zelfs in deze moeilijke tijden is het leven voor Rockwell Automation opwindend te noemen”, begon Keith Nosbusch (bestuursvoorzitter van Rockwell Automation, foto) zijn betoog.”We zijn bestand tegen de huidige economische storm en kunnen tegelijkertijd de blik op de toekomst vasthouden. Rockwell Automation is leidend in technologie, is sterk gericht op de klant, is financieel gezond en heeft een door de wol geverfd management team. We gaan gewoon door met onze plannen en houden het doel in het oog.”

Nosbusch gaf ook een kort overzicht van de financiële situatie van de onderneming. De divisie Architecture and Software (waar onder meer het Logix besturingsplatform, de FactoryTalk software en de recent overgenomen bedrijven Pavilion en Incuity onder vallen) was in het afgelopen boekjaar goed voor een omzet van 2,4 miljard dollar. De divisie Control Products and Solutions (met onder meer de frequentieregelaars, motorstarters en –beveiligingen en veiligheidsproducten) was goed voor 3,3 miljard dollar.


Achter deze in typische Southern style opgetrokken gevel gaat behalve het Gaylord Opryland Convention Center een gigantisch hotelcomplex schuil. In de week van 17-21 november staat het gehele complex in het teken van de Automation Fair met enkele omringende evenementen zoals bijeenkomst van gebruikersgroepen.

Duurzaamheid

Voor vooraanstaande bedrijven in uiteenlopende sectoren is duurzaamheid niet het laatste modewoord of het gevolg van wettelijke eisen, maar vooral een economisch plaatje. Het concept van duurzame productie biedt een raamwerk voor economisch verantwoorde investeringen. Volgens de sprekers is het creëren van een ‘groen’ imago aan een steeds milieubewuster publiek niet de hoofdzaak.

“Ik begrijp ook niet waarom duurzaamheid als iets nieuws wordt voorgeschoteld”, zei Mark Lee, director of commercial product supply engineering van Coca-Cola. “Het is bij ons al zeker dertig jaar ‘good business practice’. Het levert gewoon geld op. Zuinig omgaan met water en grondstoffen bespaart geld op je inkoop en op je afvoerkosten. Zuinig omgaan met energie bespaart geld in inkoop en koelvoorzieningen. Zuinig omgaan met je personeel (machineveiligheid) bespaart geld op verloren arbeidsuren, ziektekosten en reïntegratie. Duurzaamheid levert gewoon geld op.” Dat laatste is overigens nog steeds de grootste drijfveer voor Coca-Cola. “Als we het niet terugverdienen, investeren we er ook niet in”,  moest Lee toegeven.

Ook andere sprekers van andere bedrijven waaronder Boeing en General Mills benadrukten dat duurzaamheid vooral een economische overweging is. En nog altijd zijn er besparingen mogelijk in zowel de productie als in de eindproducten.”Wij willen elke generatie vliegtuigen 15% zuiniger laten omgaan met energie. En dat lukt ons ook”, aldus James Fonda, productietechnoloog bij Boeing.

Integratie

Zuilen binnen een onderneming zouden in de hedendaagse bedrijfsstructuren niet meer mogen voorkomen. Productiebedrijven moet alle beschikbare hulpmiddelen voor hun bedrijfsvoering vinden, toepassen en beheren willen ze in de wereldwijde concurrentie overeind blijven. Hiertoe moeten ze leren om hun produciesystemen volledig te integreren in het totale bedrijfsproces en van oudsher gescheiden afdelingen en disciplines onderling laten samenwerken.

Dat was de algemene boodschap die technologietoeleveranciers zoals Microsoft, Cisco en Dassault én klanten van Rockwell Automation de verzamelde vakpers meegaven. Als mensen, processen en technologieën samenwerken, kunnen productiebedrijven hogere rendementen behalen, effectief omgaan met al hun bronnen (grondstoffen, energie, personeel, geld) en sneller inspelen op kansen in de markt.

Dit betekent dat de beschikbare hulpmiddelen (en die liggen met name in de software) moeten worden toegepast. Rockwell Automation heeft op dit punt intussen een flink aanbod, mede door de al genoemde overnames van Pavilion en Incuity. Het vereist echter ook een organisatorische aanpak. Met name de kloof tussen de werkvloer (‘digibeten’) en IT-ers (‘nerds’) is een steeds terugkerend probleem, moesten de diverse sprekers toegeven. “De problemen zijn te overzien maar het heeft gewoon veel tijd nodig”, aldus Jim Werzel, technisch directeur besturings- en informatiesystemen bij General Mills, ’s werelds zesde producent van voedingsmiddelen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven