Ga naar hoofdinhoud

Turck op zoek naar alternatieven door omzetverlies automotive

Christian Wolf, CEO bij Turck duidt de cijfers van 2019 op de jaarlijkse persconferentie van het bedrijf. (foto: Turck)

Dat de recordjaren 2017 en 2018 moeilijk te evenaren zijn, vormde voor Turck CEO Christian Wolf geen verrassing. De mate waarin de negatieve omzetgroei nu uitpakt misschien nog wel. “Als de automotivebranche 30 procent van je omzet uitmaakt en die stort volledig in, dan moet je op zoek naar alternatieven”, stelt Wolf. Maar de sterke dollar en de goede resultaten in onder andere Nederland maken Wolf nog een beetje blij.

In recordtempo praat Wolf de aanwezigen op de jaarlijkse persconferentie half november 2019 op de thuisbasis bij. ‘Dat het niet zo loopt als ze hoopte’ bij de industriële automatiseringsspecialist uit het Duitse Mülheim am Ruhr. Dat is eufemistisch voor 2019, het slechtste in tien jaar. Dubbele groeicijfers wordt het zeker niet, maar Wolf hoopt dat de omzet die van vorig jaar (640 miljoen) kan evenaren.

Omzet Nederland stijgt

Turck Mexico nam eind 2018 1500 mensen aan om flexibeler te kunnen opereren voor Noord-Amerika. Maar ook daar stortte de automobielindustrie volledig in en dat kostte veel omzet. Overigens is het niet allemaal kommer en kwel. Nederland zag door een mooi project bij eiersorteermachinefabrikant Moba de omzet stijgen en plust daarom vier procent. Bovendien is Nederland geen automotiveland. Frankrijk dat wel veel automobielindustrie herbergt, beschikt over een dusdanig divers klantenbestand dat het ook met zes procent kan plussen.

Politieke brandhaarden

“Het Verenigd Koninkrijk doet nog plus tien procent, maar het hete hangijzer Brexit zit ons op de hielen”, aldus Wolf. Dat baart net als het tot stilstand komen van de Chinese economie en politieke brandhaarden zorgen. Toch verwacht Wolf in 2020 weer een opleving van de conjunctuur. Ondanks de dreiging van het VS-verkiezingsjaar, de al eerdergenoemde Brexit, de malaise in de automotive en de politieke spanningen in Catalonië en Turkije. “Evident blijft dat we iets aan onze kostenkant moeten doen en naar onze ontwikkelingen moeten kijken”, geeft Wolf aan.

Opnieuw uitvinden

Wat betreft die ontwikkelingen kocht Turck het bedrijf Asinco. Een jong en klein bedrijf dat zich richt op hoogprecieze radarmeettechniek. Dit excentrische meetprincipe laat zich niet van de wijs brengen door stof of damp. Oprichters Prof. Dr. Mohieddine Jelali en Dr. Dirk Zander behaalden al mooie resultaten bij de meting van de bramen aan de ijzerwaren bij Thyssen Krupp. “Het systeem kan objecten herkennen en identificeren.” Turck ziet het als een niche en probeert zich daarin vooral te versterken door samenwerking met kleine merken.


Turck nam een mindersheidsbelang in Asinco. (vlnr) Christian Wolf, Mohieddine Jelali, Dirk Zander en Oliver Marks verheugen zich op de samenwerking.

SPS-nieuws

Op de SPS in Nurnberg staat Turck in Hal 7, stand 250 met een nieuwe uitstraling. De open stand moet uitnodigen tot dialoog over, smart sensoring, cloudoplossingen, RFID en condition monitoring. Zo vindt de bezoeker meteen aan het begin een interactieve videowand over de mogelijkheden van condition monitoring.


Managed Ethernet Switch in IP67.

Daarnaast toont het bedrijf de managed Ethernet Switch in IP67 met geïntegreerde firewall. De link-upsnelheid ligt onder de 150 milliseconde (vergelijkbaar met de automobielindustrie) en kan zich vooral in robotopstellingen bewijzen.

Klaar voor OPC UA

Daarmee benadert het bedrijf Predictive Maintenance hoewel Wolf het euforisme ook temperde met “We zijn klaar voor OPC UA maar we moeten onze grenzen kennen.” Iets waar hij bij China ook al voor waarschuwde. “Eerst sensoren en later Feldbus. Het grote aantal familieondernemingen daar betekent dat je niet te snel moet willen groeien.” Al met al verheugt Wolf zich op een ‘interessant’ 2020, zo sloot hij de persconferentie bij het bedrijf in Mülheim am Ruhr af.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven