De Nederlandse ontwikkelaar van waterstofbrandstofcelsystemen zepp.solutions heeft zijn nieuwe 150 kW brandstofcelsysteem voor zware toepassingen gepresenteerd. Meerdere eenheden kunnen parallel worden aangesloten om toepassingen tot megawatt te bedienen. Het systeem is beschikbaar in verschillende configuraties voor toepassingen op het dak, in het motorcompartiment of in de machinekamer.
Zepp.solutions kondigde op de eerste dag van de IAA het X150 waterstofbrandstofcelsysteem aan. De X150 biedt een aanzienlijk lagere kostprijs per kW en een 25% hogere vermogensdichtheid in vergelijking met de 50 kW zepp.Y50-module. Met dit volledig geïntegreerde systeem zet het Nederlandse bedrijf een nieuwe standaard voor de sector.
Turnkey brandstofcelsysteem
Alle besturings- en subsystemen die nodig zijn om waterstof in elektrische hoogspanning om te zetten, zijn in de module geïntegreerd. Als volledig geïntegreerde oplossing is het zepp.X150 brandstofcelsysteem een ideale drop-in module. Om de technische inspanningen en kosten in het integratieproces aan de toepassingszijde verder te minimaliseren, kan de geïntegreerde DCDC-converter rechtstreeks op de gelijkstroombus van het voertuig worden aangesloten. Om hogere vermogens tot megawatttoepassingen te leveren, kunnen meerdere modules parallel worden geïntegreerd. De module is verkrijgbaar in verschillende configuraties voor een optimale integratie in de motorruimte, machinekamer of op het dak.
Vermogensdichtheid
Zepp.solutions gebruikt een unieke platformbenadering bij de ontwikkeling van hun systemen, waardoor ze nieuw beschikbare technologie of componenten sneller kunnen integreren dan concurrenten. In combinatie met de geavanceerde in-house ontwikkelde besturingssoftware resulteert dit in systemen met een hogere vermogensdichtheid dan andere kant-en-klare modules op de markt, waardoor de X150 de duidelijke keuze is voor heavy-duty OEM’s, machinefabrikanten en scheepswerven.
Meerdere Pre-orders
Het Zepps X150-systeem heeft al meerdere pre-orders van bedrijven uit verschillende sectoren opgeleverd. Een van de komende projecten die de unieke energiedichtheid van het systeem demonstreert, is de eigen volledig waterstof-elektrische trekker van zepp, DreamH2aul. De truck beschikt over 50 kg waterstofopslag bij 350 bar om een actieradius tot 800 km te garanderen, terwijl de chauffeur toch kan slapen. Daarmee is het de eerste 350 bar waterstof-elektrische semi-truck die de standaard ISO-trailers (45ft / 13,6m) kan trekken zonder de Europese lengtebeperkingen te overschrijden. Momenteel is 350 bar tanken de Europese norm voor zware waterstofvoertuigen. De eerste twee van deze trucks zijn besteld door de Nederlandse bedrijven Vos Transport en BCTN Group. De levering is gepland voor 2023.
Leveringen medio 2023
De nieuwe module is inmiddels beschikbaar voor pre-ordering, leveringen worden medio 2023 verwacht. De X150 is tot 25 september te zien op de stand van zepp.solutions op de IAA Transportation in Hannover in hal 19-20, op standnummer A2054.
Ook interessant: Zepp.solutions levert waterstofoplossing voor opleidingsschip