Nidec Leroy-Somer heeft een overeenkomst gesloten met Airbus voor de ontwikkeling van een elektromotor voor zijn prototype brandstofcelmotor (aandrijfunit op waterstof). Dit in het kader van de ambitie van Airbus om tegen 2035 het eerste commerciële vliegtuig zonder CO2-uitstoot op de markt te brengen.
Airbus maakte eind vorig jaar bekend dat het bezig is met de ontwikkeling van een brandstofcelmotor op waterstof. Het aandrijfsysteem wordt beschouwd als een van de mogelijke oplossingen voor zijn emissievrije vliegtuigen die in 2035 in gebruik zullen worden genomen.
Waterstof kan op twee manieren worden gebruikt als energiebron voor de aandrijving van vliegtuigen. Ten eerste via de verbranding van waterstof in een gasturbine, ten tweede door het gebruik van brandstofcellen om waterstof om te zetten in elektriciteit om een elektrische propellermotor aan te drijven.
Dat tweede concept zie we op de foto. Airbus heeft daarbij de fuel cell (omzetten waterstof naar elektriciteit), een batterijpakket (opslag van de elektriciteit) en een redundante elektromotor (verbruiker van de elektriciteit) in één high-tech behuizing geplaatst.
Eisen op hoog niveau
Leroy-Somer, dat sinds 2017 deel uitmaakt van de Japanse Nidec Groep, wordt belast met het ontwerp en de ontwikkeling van een reeks prototypes van elektromotoren. Deze moeten voldoen aan zeer hoge luchtvaart-eisen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid, energie-efficiëntie en het laagste gewicht voor het beoogde vermogen.
Zijn Research & Development Team wordt ook uitgedaagd om technologieën en innovaties te onderzoeken om de architectuur van het vliegtuigvoortstuwingssysteem te optimaliseren. Projectbeheer, ontwerp, engineering en prototyping vinden allemaal plaats vanuit het hoofdkantoor in Angouleme, Frankrijk.
Speciale testbanken
Prototypes, ontworpen voor prestaties en integratie in Airbus’ nul-emissie brandstofcelmotor op waterstof, zullen eerst op de grond worden getest met behulp van speciale testbanken. Na de eerste kwalificatie en validatie zal een tweede fase van tests tijdens de vlucht worden uitgevoerd.
Ambitieus luchtvaartproject
“We zijn blij dat we door Airbus zijn geselecteerd om onze expertise op het gebied van hoog-efficiënte elektromotoren te leveren. Onze R&D-teams gaat oplossingen creëren om bij te dragen aan dit ambitieuze milieuvriendelijke commerciële luchtvaartproject. Deze belangrijke mijlpaal voor meer duurzame mobiliteit brengt verschillende uitdagingen met zich mee die we graag willen overwinnen”, aldus Jean-Michel Condamin, President van de divisie Commercial & Industrial Motors.
Expert in motoren
Al meer dan 100 jaar ontwerpt, ontwikkelt en produceert Nidec Leroy-Somer aandrijfsystemen. Het bedrijf heeft een vertrouwensrelatie opgebouwd met talrijke OEM’s voor wie het projecten met zeer strikte specificaties heeft uitgevoerd. Meer dan ooit is de elektromotor een belangrijke speler geworden in de strijd tegen de opwarming van de aarde en de energiecrisis. Zo levert Nidec Leroy-Somer oplossingen met haar beproefde IE5-motor DYNEO+ met hoog energierendement die in veel in de industrie wordt ingezet.
Ook interessant: Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen