Bentley Motors kondigt een driejarig researchproject aan dat belooft de aandrijvingen van elektrische voertuigen anders te gaan construeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van volledig geïntegreerde elektromotoren, die vrij zijn van zeldzame aardmagneten.
Het project OCTOPUS (Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits voor Powertrains die Ultra high-speed motor Solutions integreren) volgt op een eerste 18 maanden durend onderzoek dat een technologische doorbraak in elektrische aandrijfsystemen voor high-performance voertuigen heeft opgeleverd.
Kosteneffectief en eenvoudig recyclen
Voortbouwend op vooraanstaand elektronica-onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, overtrof het ontwikkelde elektrische aandrijfsysteem de prestaties van een permanente magneetmotor. Tegelijkertijd zaten er in de nieuwe aandrijving geen zeldzame aardmagneten en koperen wikkelingen. Hierdoor is de aandrijving kosteneffectief en eenvoudig te recyclen aan het einde van de levensduur.
Geavanceerde elektromotor en vermogenselektronica
Het doel van project OCTOPUS is de verdere ontwikkeling van deze geavanceerde elektromotor, vermogenselektronica en design van de behuizing inclusief transmissie. Tevens wordt daarbij gekeken naar een nieuwe generatie materialen, productieprocessen, simulatie en testcycli om zodoende tot een volledige ‘e-axle’ aandrijflijn te komen.
Deze aandrijflijn moet beschikken over een hoge mate van integratie en hoge prestaties voor toepassing in de nieuwste vol-elektrische Bentley’s die in 2026 op de markt moeten gaan komen.
Researchprojecten zijn cruciaal
“Er blijven uitdagingen en beperkingen bestaan voor de levensvatbaarheid en flexibiliteit van aandrijflijnen voor elektrische voertuigen die de architecturen van EV’s volledig kunnen ondersteunen,” aldus Stefan Fischer, director of powertrain engineering bij Bentley
“Met een industrie, technieken en voertuigen die sneller veranderen dan voorheen, zijn researchprojecten zoals OCTOPUS cruciaal om tot innovatieve technologische oplossingen te komen en de uitdagingen aan te gaan voor de nieuwste generaties mobiliteitsoplossingen.”
Diverse partners bij project betrokken
OCTOPUS is een door OLEV gesubsidieerd project uitgevoerd in samenwerking met Innovate UK. De volgende partners gaan in dit project samenwerken:
- Bentley Motors – Specificaties, voertuig-integratie en systeemtesten
- Advanced Electric Machines Ltd – Fabricage elektromotor en assemblage systemen
- Advanced Electric Machines Research Ltd – Ontwerp van elektromotor en transmissie
- The Thinking Pod Innovations Ltd & Nottingham University – Optimalisatie vermogenselektronica en alternatief ‘wide band gap’ systeemontwerp
- The Institute for Advanced Automotive Propulsion Systems (IAAPS) at the University of Bath – Geïntegreerde systeemanalyse en testen ‘proof of concept’ validatie
- HiETA Technologies Ltd – Additive manufacturing component design en thermisch ontwerp inclusief statorbehuizing, vermogenselektronica en oliekoeling van de aandrijving
- FD Sims Ltd – Ontwikkeling van next generation draadtechnologie
- Talga Technologies Ltd – 2D materiaalontwikkeling voor next generation wikkeltechnologieën
- Diamond Light Source – UK’s national synchrotron lichtbron met toegang tot X-ray faciliteiten voor het uitvoeren van metingen
- Hartree Centre (Science and Technology Facilities Council) – Geavanceerd systeemtesten en digital twinning
Eerste publicatie 12-8-2020 door Paul Quaedvlieg