BMW Group zet haar inspanningen voort om de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen systematisch te verminderen. Een bijzondere focus ligt op CO2-intensieve materialen zoals aluminium, staal en kunststoffen. De BMW Group wil daarom vanaf 2024 aluminium inkopen met een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot van Rio Tinto in Canada en heeft hiervoor een overeenkomst ondertekend.
In vergelijking met conventioneel vervaardigd aluminium kan zodoende ongeveer 70 procent van de CO2-uitstoot worden bespaard. De geplande leveringsvolumes zullen uitsluitend worden gebruikt voor de productie van voertuigen, bijvoorbeeld voor carrosserieonderdelen zoals de motorkap, in BMW Group Fabriek Spartanburg in de Amerikaanse staat South Carolina.
Hoog percentage secundair materiaal
“We hebben duidelijke doelen voor het verlagen van de CO2-uitstoot in de toeleveringsketen. Door innovatieve materialen te gebruiken, kunnen we de ecologische voetafdruk van onze voertuigen verkleinen, zelfs voordat we ze aan klanten overhandigen. De overeenkomst om koolstofarm aluminium te leveren is gebaseerd op verschillende pijlers: naast waterkracht en een hoog percentage secundair materiaal willen we ook het voortouw nemen in de auto-industrie door meer aluminium te gebruiken zonder directe CO2-uitstoot door het smeltproces”, legt Joachim Post uit, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Inkoop en het leveranciersnetwerk.
Intelligente composietconstructie
Dankzij het relatief lage gewicht en andere positieve materiaaleigenschappen neemt aluminium een stevige plaats in de intelligente composietconstructie van BMW Group in. In de toeleveringsketen van een middelgrote volledig elektrische auto is ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot toe te schrijven aan aluminium. Dit onderstreept het enorme potentieel om CO2 in de toeleveringsketen van aluminium te verminderen.
Innovatief productieproces
De ELYSIS-technologie, ontwikkeld voor de productie van aluminium, zorgt voor een revolutie in het smeltproces dat voor de productie is benodigd. De innovatieve methode maakt gebruik van koolstofvrije anodes om alle proces-gerelateerde CO2-emissies te elimineren en werd in 2021 voor het eerst met succes getest op industrieel niveau. BMW Group is van plan om als een van de eerste klanten deze technologie in de productie te gebruiken.
![](https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2023/02/bmw-group-plans-aluminium-02-1024x683.jpg)
Energie uit waterkracht
Naast het koolstofvrije proces heeft de overeenkomst ook betrekking op aluminiumlegeringen die worden geproduceerd met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, met een CO2-uitstoot die slechts een derde van het sectorgemiddelde bedraagt. De productiefaciliteiten voor aluminium in Quebec draaien bijna volledig op elektriciteit van zes lokale waterkrachtcentrales. Als verdere bijdrage aan het behoud van hulpbronnen wordt tot 50 procent secundair materiaal aan het eindproduct toegevoegd.
Blockchain-technologie
Het gebruik van de blockchain-technologie van Rio Tinto garandeert ook volledige traceerbaarheid van het aluminium, helemaal terug tot de oorspronkelijke bauxietmijn. Dit maakt volledige transparantie in de hele toeleveringsketen mogelijk en speelt daarom een belangrijke rol bij het controleren van de naleving van milieu- en sociale normen voor de winning van grondstoffen.
Ook interessant: Zo voert BMW de productie op van elektrische aandrijflijnen