Ga naar hoofdinhoud

Bosch start de serieproductie van zijn brandstofcelaandrijfsystemen

De IVECO Heavy Duty FCEV (fuel cell electric vehicle) is een vrachtwagen op waterstof voor de Europese markt. Deze truck maakt lokaal emissievrij rijden mogelijk met zijn brandstofcel-elektrische aandrijving van Bosch in combinatie met groene waterstof (foto's: Bosch)

Bosch is gestart met de serieproductie van zijn brandstofcelaandrijfsysteem in zijn vestiging in Stuttgart-Feuerbach. De pilot-klant is het Amerikaanse bedrijf Nikola . Het bedrijf zal met zijn elektrische vrachtwagen met brandstofcel naar verwachting in het derde kwartaal van 2023 op de Noord-Amerikaanse markt komen. “Hier in Stuttgart-Feuerbach, in de fabriek waarvan de geschiedenis verder teruggaat dan in welke andere Bosch-fabriek ook, staat de waterstoftoekomst op het punt te gebeuren”, zei Dr. Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH op Bosch Tech Day 2023. In 2030 wil Bosch met zijn waterstoftechnologieën een omzet genereren van ongeveer vijf miljard euro.

Bosch vertrouwt voor zijn oplossingen voor de waterstofeconomie ook op een wereldwijd productienetwerk en de efficiëntie van zijn Duitse vestigingen. De Bosch-fabriek in Bamberg levert bijvoorbeeld de brandstofcelstack voor de productiefaciliteit in Feuerbach. Belangrijke systeemcomponenten zoals de elektrische luchtcompressor of de recirculatieventilator komen uit de fabriek in Homburg.

“Complexe technologie zoals brandstofcelstacks kunnen alleen op grote industriële schaal worden geproduceerd door een paar bedrijven zoals Bosch. Wij beschikken niet alleen over de nodige systeemknowhow, maar ook over het vermogen om nieuwe ontwikkelingen snel op te schalen tot grote series”, aldus Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch en voorzitter van Bosch Mobility.

Brandstofcelaandrijfsysteem

Parallel aan Feuerbach start ook de productie van het brandstofcelaandrijfsysteem in Chongqing, China – de benodigde componenten hiervoor komen uit de fabriek in Wuxi. “Bosch is het eerste bedrijf dat dergelijke systemen in China en Duitsland produceert”, aldus Hartung. Bosch is ook van plan om stacks voor mobiele toepassingen te produceren in zijn Amerikaanse fabriek in Anderson, South Carolina. Het bedrijf verwacht dat tegen 2030 wereldwijd één op de vijf nieuwe bedrijfsvoertuigen met een gewicht van zes ton of meer zal worden aangedreven door een brandstofcel.

De aandrijfmodule is ontworpen om te passen in de installatieruimte van een vrachtwagen waar voorheen de verbrandingsmotor was geïnstalleerd. Dit is voordelig en kosteneffectief voor vrachtwagenfabrikanten, omdat ze hetzelfde voertuigplatform kunnen gebruiken

Investeringen

Een klimaatneutrale wereld kan alleen bestaan met waterstof – Bosch is daar vast van overtuigd. Daarom zet de onderneming zich sterk in voor de opbouw van een H2-economie en breidt ze haar investeringen in waterstof opnieuw uit. In totaal investeert Bosch van 2021 tot 2026 bijna 2,5 miljard euro in de ontwikkeling en productie van zijn H2-technologieën.

Dit is nog eens een miljard euro meer dan het investeringsplan had voorzien voor de periode 2021 tot 2024. De zakelijke kansen voor Bosch zijn groot, net als het effect op de werkgelegenheid. Het bedrijf heeft al meer dan 3.000 mensen in dienst op het gebied van waterstoftechnologieën, waarvan meer dan de helft in Europa. Het merendeel van de banen kan intern worden ingevuld, voornamelijk met werknemers van de divisie Bosch Drive Systems.

Politieke randvoorwaarden

De verdere vooruitzichten op succes voor de waterstofbusiness zijn echter gekoppeld aan de politieke randvoorwaarden. Hartung is van mening dat vooral Europa veel meer moet doen, ook om tegenwicht te bieden aan de sterke dynamiek in andere regio’s in de wereld, zoals de VS. Concreet formuleerde de Bosch-voorzitter vier eisen aan Duitse en Europese politici: “Ten eerste moeten we de H2-productie in de Europese Unie stimuleren; ten tweede moeten we internationale toeleveringsketens opzetten; en ten derde moeten we waterstof gebruiken in alle sectoren van de economie.” Tot slot is het belangrijk dat de infrastructuur voor waterstofdistributie snel wordt opgezet in Europa.

Van elektrolyse tot H2-motoren

Bosch is er in ieder geval klaar voor en brengt als geen ander bedrijf auto-ervaring in de waterstofeconomie. Het bedrijf is daarom ook gevraagd voor H2-productie. Begin 2023 startte Bosch met de bouw van prototypes voor het elektrolyseproces met proton-uitwisselingsmembranen – dit is het omgekeerde van de energieomzetting die plaatsvindt in de mobiele brandstofcel. Vanaf de herfst wil het bedrijf functionele prototypes van 1,25 megawatt beschikbaar maken voor pilot-toepassingen en ligt het op koers voor een start van de serieproductie in 2025.

Om voertuigen snel en soepel waterstof te kunnen tanken, moet het tot 900 bar worden gecomprimeerd. Compressoren met efficiënte en onderhoudsarme aandrijvingen van Bosch Rexroth spelen een essentiële rol in de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur

Voor het gebruik van H2 bewandelt Bosch meerdere paden tegelijk. Het toepassingsgebied voor stationaire brandstofcellen op basis van vast-oxidetechnologie is gedecentraliseerde energievoorziening met elektriciteit en warmte. In een proefproject in het ziekenhuis van Erkelenz bij Keulen wil Bosch met zijn technologie een totaal rendement van 90 procent bereiken.

Groene waterstof

De kleine krachtcentrale werkt in eerste instantie op aardgas, maar kan worden omgezet naar groene waterstof. Naast de brandstofcelaandrijving werkt Bosch aan de waterstofmotor en ontwikkelt hiervoor zowel een inlaatspuitstuk als een directe injectie van H2. Deze oplossing is met name geschikt voor zware voertuigen die langdurig op de weg zijn met bijzonder zware ladingen. “De H2-motor kan alles wat diesel kan, maar dan CO2-neutraal. Bovendien maakt het een snelle en kosteneffectieve instap in het mobiele gebruik van waterstof mogelijk,” aldus Heyn.

Het grote voordeel is dat meer dan 90 procent van de bestaande ontwikkelings- en productietechnologieën hiervoor kan worden gebruikt. De H2-motor zal naar verwachting vanaf 2024 op de markt zijn. Bosch heeft al vier serieproductieprojecten in alle delen van de Triade en verwacht een verkoop van zes cijfers tegen 2030. Ook op dit gebied stuurt Bosch de waterstofeconomie op volle snelheid vooruit.

Ook interessant: Bosch stimuleert de ontwikkeling van een waterstofeconomie

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven