Komatsu heeft een conceptmachine ontwikkeld van een middelgrote hydraulische graafmachine op waterstof. Deze combineert een fuel cell op waterstof met door Komatsu ontwikkelde aandrijfcomponenten. Om hiermee de bouwplaats CO2-neutraal te maken.
Door verder te gaan met de Proof of Concept (PoC) tests die het in mei 2023 is begonnen, gaat Komatsu zijn inspanningen versnellen om in de nabije toekomst te beginnen met de commerciële productie van middelgrote en grote bouwmachines die worden aangedreven door brandstofcellen op waterstof.
Milieu-impact minimaliseren
In het managementplan voor de middellange termijn heeft Komatsu zich geëngageerd om de milieu-impact van haar activiteiten te minimaliseren. Dit met als doel een vermindering van de CO2-uitstoot met 50% door het gebruik van haar producten en de productie van haar uitrusting tegen 2030 (in vergelijking met het niveau van 2010). En als uitdaging om koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050.
Om haar klanten te helpen koolstofneutraliteit te bereiken, heeft Komatsu een verscheidenheid aan producten, diensten en oplossingen geleverd. Deze verminderen de impact op het milieu, zoals hybride hydraulische graafmachines en elektrische minigraafmachines. Komatsu is ook bezig met onderzoek en ontwikkeling om producten te leveren die zijn uitgerust met nieuwe energiebronnen.
Fuel cell systeem Toyota
Voor de nieuwe conceptmachine gebruikte Komatsu een waterstofbrandstofcelsysteem en een waterstoftank, die door Toyota werden geproduceerd. Deze werd gemonteerd op een Komatsu middelgrote hydraulische graafmachine. De combinatie van Komatsu’s eigen besturingstechnologie, de Toyota waterstof brandstofcelsysteem en andere componenten, zorgt voor nul uitlaatgassen. Daarnaast is er een aanzienlijke vermindering van geluid en trillingen, terwijl het concept dezelfde krachtige graafprestaties en hoge operabiliteit levert als graafmachines met dieselmotor.
Hogere energiedichtheid en snel tanken
Middelgrote en grote bouwmachines vereisen een krachtbron met een hogere energiedichtheid dan die van kleine bouwmachines, wat heeft geleid tot de overstap naar elektrificatie met batterijen. Omdat waterstof een hogere energiedichtheid heeft en in kortere tijd kan worden bijgetankt dan het opladen van batterijen, heeft Komatsu zijn R&D-inspanningen bevorderd als een veelbelovende keuze voor elektrificatie voor middelgrote en grote modellen. Van daaruit zal het bedrijf haar inspanningen voor de commerciële productie van middelgrote en grote bouwmachines, uitgerust met brandstofcellen, voortzetten door het uitvoeren van PoC-tests van deze nieuwe conceptmachine.
Ook interessant: Mourik bouwt eerste 100% schone graafmachine op waterstof