Cummins en Danfoss Editron gaan samen hybride standaardoplossingen voor de scheepvaart ontwikkelen op wereldwijde schaal. Dat maken beide bedrijven bekend na de succesvolle oplevering van een aantal gezamenlijke pilotprojecten.
“Dit partnerschap is een nieuwe stap voorwaarts in de Destination Zero-strategie van Cummins – ons plan om tegen 2050 voor al onze producten netto nul emissies te bereiken”, aldus Rachel Bridges, Global Marine Director, Cummins. De respectieve producten van Cummins en Danfoss zijn een goede match, omdat beide bedrijven gericht zijn op energieoptimalisatie, efficiëntie en schone oplossingen.
“Door een gezamenlijke oplossing te bieden, zullen wij onze impact kunnen vermenigvuldigen. Dit door producten en oplossingen op de markt te brengen die volledig voor de maritieme industrie worden geoptimaliseerd. Onze klanten zijn op zoek naar gestroomlijnde manieren om te voldoen aan complexe regelgeving en duurzame doelstellingen. Samen met de Editron-divisie van Danfoss kunnen we de maritieme industrie helpen.”
40 procent minder uitstoot in 2030
De overeenkomst tussen de Editron-divisie van Danfoss en Cummins gaat de decarbonisatie van de maritieme industrie vergemakkelijken. Het doel van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) is om de uitstoot van broeikasgassen in de hele maritieme industrie tegen 2030 met 40% te verminderen ten opzichte van de niveaus van 2008.
Nieuwe lokale en regionale voorschriften en certificeringen worden uitgevaardigd om scheepvaartmaatschappijen aan te moedigen over te schakelen op hybride en volledig elektrische oplossingen. Om deze evoluerende doelstellingen te halen, worden bedrijven uitgedaagd om hun volledige operationele profiel te transformeren.
Hybride-elektrische oplossing
Cummins en de Editron-divisie van Danfoss gaan een reeks standaardoplossingen voor scheepsvoortstuwing ontwikkelen. De bedrijven concentreren zich op een nieuwe generatie dieselgeneratoren met variabele snelheid, brandstofcellen en energieopslagpakketten. De nieuwe standaard hybride-elektrische oplossing zou, afhankelijk van het operationele profiel en de gekozen energiebronnen, de CO2-emissies tot 100% kunnen verminderen in vergelijking met traditionele dieselalternatieven.
Gezamenlijke prototypes
Erno Tenhunen, maritiem directeur van de Editron-divisie van Danfoss, voegt hieraan toe: “Wij zijn verheugd om onze krachten officieel te bundelen met Cummins na de succesvolle oplevering van onze gezamenlijke prototypeprojecten. Wij werden gemotiveerd door klanten die hun behoefte aan gemeenschappelijke oplossingen van onze bedrijven uitspraken en verdere standaardisering van producten en oplossingen verwachtten.”
“Door dit partnerschap wordt het voor alle maritieme spelers gemakkelijker om hun activiteiten te de-carboniseren. We gaan complex systemen op maat leveren en de integratiewerkzaamheden op een meer georganiseerde en gesystematiseerde manier uitvoeren door onze klanten één aanspreekpunt te bieden.”
Ook interessant: Danfoss Editron levert motor en SiC-omvormer voor ePowertrain Cummins