Ga naar hoofdinhoud

Dieseko Group ontwikkelt robuuste elektromotor voor toekomstig trilblok

Dieseko ontwikkelt momenteel met een aantal specialisten een elektromotor die bestand is tegen 40G (foto's: Paul Quaedvlieg)

Half december organiseerde de Dieseko Group op het terrein van Woltman Piling & Drilling Rigs haar Electric Demo Days. Op het buitenterrein werden demonstraties gegeven met de op de Bauma getoonde geëlektrificeerde producten. Aandrijftechniek schreef daar eerder al over. Binnen in de verwarmde productiehal werden diverse presentaties gehouden over de elektrificatie-strategie van het bedrijf. Zo ontwikkelt het bedrijf, samen met specialisten, een bijzonder sterke elektromotor die tot 40G kan weerstaan.

De demonstraties van de Woltman 90DRe elektrische drilling rig en het elektrisch-hydraulisch eHPU power pack, de PVE 700e, waren indrukwekkend. In plaats van dieselgeronk was er bij de drilling rig alleen een gezoem te horen. En een luid klinkend waarschuwingssignaal als de rig zich verplaatste of draaide. Ook het elektrisch-hydraulisch powerpack deed zijn werk in stilte, echter zorgde het conventioneel hydraulisch aangedreven trilblok voor een beschaafd geluid.

Powerprofiel basis voor e-versie

Het meest interessant waren de technische presentaties. Herman Legtenberg, CTO van de Dieseko Group gaf de aanwezigen een kijkje in de techniek achter de elektrificatie van de verschillende producten. “Bij de ontwikkeling van de elektrische 90DRe hebben we het vermogensverbruik gemeten van de dieselversie. Daarbij wordt veel op stationair toerental gedraaid, soms op een hoger vermogen. Dat powerprofiel was de basis voor de vermogensvraag per dag van de elektrische versie.”

Valproef batterijen gaf doorslag

Daarbij kwam dat eindklant BAM alle hydraulische aandrijvingen wilde behouden. Ook in verband met de hydraulische tools die gekoppeld worden aan de funderingsmachine. Het betekende dat de dieselmotor en brandstoftanks er uit gingen en werden vervangen door een tweetal permanent magneet-elektromotoren, een fors batterijpakket en veel elektronica. Deze gehele aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met partners VSE, Danfoss en Webasto.

De Dieseko DR90e in actie tijdens de Electric Demo Days

Het batterijpakket van Webasto heeft een massa van 15 ton en dat staat gelijk aan het conventionele contragewicht. Er is gekozen voor Webasto omdat dit bedrijf imponeerde met haar valproef waarbij een batterijpakket van 350 kg een valproef van 4 meter doorstond. Omdat er veel vibraties en trillingen zijn in een drilling rig, gaf de valproef wel een indruk van de robuustheid.

Elektrisch hydraulisch powerpack

De nieuw ontwikkelde Electric Power Pack range van Dieseko bestaat uit 3 modellen. De 250e, de 400e en de 700e. Hier worden juist luchtgekoelde asynchrone elektromotoren toegepast. Legtenberg: “We hebben hier voor asynchrone elektromotoren gekozen omdat dit een standaard type motor betreft. Bovendien is er genoeg ruimte voor. Daarnaast zijn ze goedkoper dan PM-motoren en is het bewezen technologie.” De voeding van de power packs kan vanuit het grid gebeuren of, waar geen aansluitingen zijn, vanaf accucontainers. Er is bewust gekozen voor standaard aansluitingen.

Bij de Electric Power Pack range wordt gebruik gemaakt van luchtgekoelde asynchrone elektromotoren

Elektrisch trilblok in ontwikkeling

Op de Bauma stond hij al, maar is eigenlijk nog in ontwikkeling, het elektrische trilblok. “Conventionele trilblokken worden hydraulisch aangedreven, maar de hydraulische hoofdflow kent verliezen,” legt Legtenberg uit. “Er valt een energiebesparing te halen van zo’n 20 tot 25%, door over te schakelen op een elektrische aandrijving. Echter treden er G-krachten op van tussen de 20 en 40G. Daar kan niet elke elektromotor tegen.”

Daarom is Dieseko momenteel met een aantal specialisten bezig om een elektromotor te ontwikkelen die daar wel tegen kan. “We laten nu speciaal voor ons elektromotoren ontwikkelen. Dit zijn vloeistofgekoelde hoogfrequente multi-polige asynchrone elektromotoren. De wikkelingen zijn met koolstof versterkt en ook de lagers zijn speciaal. Ze moeten immers krachten tot 40G kunnen weerstaan.” Dieseko wil de elektrisch aangedreven trilblokken eind volgend jaar op de markt brengen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven