Op de Bauma in München toonde de Dieseko Group zijn elektrische ambities. Onder het mom van ‘Founding the Future’ liet het bedrijf diverse oplossingen zien, die puur elektrisch worden aangedreven; een Woltman 90Dre elektrische drilling rig, een PVE 24VMe elektrisch-hydraulisch trilblok en een elektrisch-hydraulisch eHPU power pack, de PVE 700e.
De Woltman 90DRe is ontwikkeld na intensief marktonderzoek en samen met een opdrachtgever. Uniek uitgangspunt hierbij is elektrificatie op basis van capaciteitsvraag. De variërende energiebehoefte is geoptimaliseerd met behulp van twee permanent-magneet elektromotoren (Danfoss-Editron), in combinatie met twee batterij-units (Webasto), waarop patent is aangevraagd. Hierdoor is de Woltman 90DRe energiezuinig en uiterst krachtig wanneer dat nodig is.
Met het oog op de strategie van de Dieseko Group om emissievrije apparatuur te leveren ontwikkelde Woltman een elektrische aandrijving, besturing en voeding voor haar eerste elektrisch aangedreven boorinstallatie. Dit ontwerp is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met specialisten uit de industrie en met BAM Infra.
Geoptimaliseerde elektro-hydraulische aandrijving

Deze emissievrije high power Drilling Rig biedt een echte USP bij het inschrijven op funderingsprojecten met zero emissie regelgeving. De 90DRe wordt 100 procent elektrisch aangedreven. Met zijn elektrisch-hydraulische vermogensregeling is deze 613 kW boorinstallatie emissievrij.
Er wordt energie bespaard door het geoptimaliseerde elektro-hydraulische aandrijfsysteem met verschillende motoren voor specifieke functies (octrooi aangevraagd). De maximale hydraulische flow is 800 l/min en de maximale werkdruk is 320 bar.
Batterijcapaciteit is ruim voldoende
Woltman onderzocht de benodigde capaciteit, gebaseerd op gelogde metingen op bouwplaatsen. De beschikbare batterijcapaciteit van 1200 kWh is ruim voldoende voor een volledige werkdag. Netaansluiting is alleen nodig voor veel zwaarder werk om in de rusttijd op te laden en ook om piekvermogens te kunnen leveren. ’s Nachts opladen is voldoende voor een nieuwe werkdag. De geschatte levensduur van de batterijpakketten is 20 jaar.

Elektrisch-hydraulisch trilblok
Een andere noviteit op de Bauma was het PVE 24VMe elektrisch-hydraulisch trilblok. Op weg naar een emissievrije bouwplaats in 2030 is de Dieseko Group begonnen met de ontwikkeling van een elektrisch-hydraulisch trilblok. Waar mogelijk elektrisch, en waar enorme krachten nodig zijn zoals bij de klemmen, hydraulisch.
Het elektrisch-hydraulische trilblok heeft een 24 kgm excentrisch koppel en variabel koppel. Het variabele koppel biedt een echte USP bij het inschrijven op funderingsprojecten met nul-emissievoorschriften. Het is het eerste model van een Dieseko elektrisch trilblok met variabel moment van 0-24 kgm.

De elektrische aandrijving gebeurt met twee IE-motoren met softstart. Het geïnstalleerde vermogen is 300 kW. De 400 V aansluiting op het net, batterijen of beide gebeurt via gestandaardiseerde Power-locks. Het trilblok beschikt over geforceerde smering.
Elektro-hydraulisch power pack
De derde elektrische noviteit betrof een elektro-hydraulisch power pack, de PVE 700e. Dit power pack is bijzonder in het gebruik van onafhankelijke oliestroomsystemen die worden aangedreven door vier IE3-elektromotoren. Hierdoor is dit power pack zeer energiezuinig.

De PVE 700e kan worden aangesloten op het elektriciteitsnet of op een AC-energiebron (batterijpakket, gen-set). De 700e levert een hydraulische flow van 650 l/min bij 320 bar. De hydraulische tankinhoud bedraagt 1400 l.
Onderstaande video toont de opbouw van de Woltman 90DRe klaar voor de testfase.