Ga naar hoofdinhoud

Duurzame aandrijvingen steeds hoger op de agenda

SEW krijgt nog steeds aandrijvingen uit de jaren ‘60 om te reviseren een bewijs van hoe duurzaam hun producten zijn. Zij beschouwen de 3 thema’s hergebruik (circulariteit), digitalisering en maximale energie efficiency van hun portfolio als keyelementen. Het bedrijf is echter meer dan fabrikant van duurzame aandrijvingen. Als wereldwijd opererend bedrijf met meer dan 90 jaar ervaring, is SEW een bron van kennis op het gebied van aandrijf- en besturingstechniek. En deze kennis is nu meer dan ooit hard nodig.

In gesprek met klanten merkt SEW dat energiebesparingen en duurzaamheid prominent op de agenda staan. Men veronderstelt daarbij dat beide doelen niet gelijktijdig kunnen worden bereikt. De doelen worden regelmatig gezien als een last in de vorm van extra financiële investeringen. Des te groter is de verrassing als wordt aangetoond dat zij kosten kunnen besparen met een duurzamere configuratie. Oude gewoontes en ontbreken van kennis spelen hierbij een rol.

Van oude gewoontes naar energiebewust engineeren

“Doe maar een slag groter, dan weten we het zeker” is een bekende opmerking. Dit was tot voor kort geen probleem. Nu echter worden hierdoor niet alleen de kosten van de initiële aanschaf hoger, maar ook van de opgenomen stroom. Gezien de hoge energiekosten en de beperkingen voor aansluitingen op netstroom, is juist nu energiebewust engineeren een besparende keuze, zowel voor de portemonnee als voor het milieu. SEW’s nieuwe aandrijvingen zijn zo ontwikkeld dat een kleinere bouwvorm kan worden toegepast die ook nog eens energie-efficiënter is.

Samenspel tussen aandrijving en besturing

De toepassing is bepalend voor de mate waarin energie kan worden bespaard. Als een frequentieregelaar wordt ingezet, brengt dit op zich een extra verlies met zich mee, maar de totale hoeveelheid energie die nodig is voor een beweging, kan met wel 40% dalen. Als aandrijvingen in toenemende mate dynamisch worden geregeld, dan krijgen de frequentiegeregelde motoren de komende 10 jaar een steeds groter aandeel (tot wel 80%). De afzonderlijke componenten van de aandrijving worden namelijk steeds meer geëvalueerd naargelang ze samenwerken in het hele aandrijfsysteem Als bedrijf richt SEW zich daarom op het uitbreiden van hun modulaire systeem. Dit systeem is erg geschikt voor frequentiegeregelde toepassingen. Men kan bijvoorbeeld magneten in de rotor bouwen om aandrijvingen dynamischer te maken en qua afmeting te verkleinen, terwijl hun efficiency in veel toepassingen wordt vergroot (de zogenaamde Integrated Permanent Magnet (IPM)-technologie). Ook kan gekeken worden naar reluctantiemotoren die geen magneten gebruiken, waardoor er op schaarse grondstoffen kan worden bespaard. De nieuwste generatie regelaars van ons modulaire MOVI-C®-automatiseringssysteem en de nieuwe IE5-klasse DR2C-motoren zijn voorbeelden van zuinige aandrijfoplossingen.

Aandrijvingen op batterij

Regeneratief bijladen kennen we van elektrische auto’s: het terugleveren van energie aan de batterij door de remkracht om te zetten in energie in plaats van warmte. SEW gebruikt deze techniek om remvermogen en/of zwaartekracht op te slaan in een batterij, zodat deze opnieuw kan worden gebruikt. Maar er is een ander groot voordeel te behalen Wanneer een brug of een lift zakt, dan is tijdens de dalende beweging door de zwaartekracht veel energie te winnen. In principe rem je de zwaartekracht ten opzichte van een vrije val. Evengoed winnen we dus energie uit een remmende werking van een horizontale beweging. Door deze gewonnen energie slim te gebruiken tijdens de grootste energievraag van een hefbeweging, kun je het maximaal benodigde vermogen uit de hoofdaansluiting enorm verlagen. Alle energie die uit de batterij kan worden gehaald, kun je immers aftrekken van de energiebehoefte zonder deze batterij. Bij hefbruggen resulteert dit in een gereduceerde piekstroom van tot wel 80+%. Bedenk eens wat het verschil in (aanleg)kosten is voor een 100kW-aansluiting ten opzichte van een 20kW-aansluiting. Ook bij al aanwezige infrastructuur kan een zware toepassing worden aangesloten op een kleine aansluiting door gebruik te maken van deze PE-S-oplossing (Power & Energy Solution).

Conditiebewaking voor aandrijvingen

Als gegevens van een machine systematisch worden gemeten en geanalyseerd, kan gemakkelijker worden voorspeld wanneer onderhoud nodig is om ongewenste stilstand te voorkomen. Dit noemen we conditiebewaking. Met behulp van sensoren kunnen we snelheid, temperatuur en trillingen volgen, op basis daarvan de conditie van een systeem beoordelen en afwijkingen constateren. Een alarm gaat af wanneer grenswaarden worden overschreden. Zo kunnen we veel nauwkeuriger het tijdstip voor een revisie bepalen. Tijdig onderhoud zorgt ervoor dat systemen nooit zodanig ‘afglijden’ dat ze stilstand of spoedreparaties veroorzaken. Ook wordt het eenvoudiger om de voorraad reserveonderdelen te plannen. SEW heeft hier oplossingen voor die zowel het hele systeem (DriveRadar®) als individuele aandrijvingen (App-Predict®) kunnen monitoren.

Ook eenvoudige keuzes besparen

Daarnaast zijn er nog velen opties voor aandrijvingen die de levensduur vergroten. Deze meestal kleine aanpassingen zijn vaak zonder extra kosten en hebben indirect impact op duurzaamheidsdoelen. Denk hierbij aan een biomassa-smeermiddel, zoals de SEW GearFluid waarmee een daling van de CO2-uitstoot van 84% kan worden gerealiseerd, de SEW-afdichtring PSS die minder slijtage veroorzaakt of de keuze voor een producten met milieuvriendelijke coating.

Gratis kennis beschikbaar

SEW onderscheidt zich onder andere door een directe (gratis) bereikbaarheid van een groep hoog opgeleide collega’s. Zij zijn in staat om uw unieke situatie te vertalen naar de best passende selectie van aandrijvingen en besturingen, zodat de aandrijflijn echt op maat, en dus energie-efficiënt, wordt gekozen. Heb je een vraagstuk waar je graag een specialist naar wil laten kijken? Neem dan gerust contact op. SEW helpt bedrijven graag vrijblijvend met het realiseren van hun duurzame ambities.

Machine Automation Day

Donderdag 29 februari, themadag Machine Automation Day, 13.00 – 18.00 uur, SEW-EURODRIVE Rotterdam.

Build your best machine yet.

Tijdens de dag tonen onze ingenieurs uit Nederland en Duitsland de nieuwe generatie hard en software van SEW voor automatisering en praten we over Automation Framework en IoT. Het bewijs wat we vertellen en de nieuwste ontwikkelingen tonen we aan het eind van de dag aan de hand van een werkende machine die totaal geautomatiseerd is met alleen SEW componenten en techniek. Afsluitend onder het genot van een hapje en drankje kunt u met de engineers verder praten en discussiëren over de toekomst van machinebouw.

Link aanmelden: https://bookwhen.com/sew-eurodrive-seminars/e/ev-svds-20240229130000
Download hier de pdf: https://www.at-aandrijftechniek.nl/wp-content/uploads/2024/01/Uitnodiging-themadag-MA-29.02.2024-1.pdf

Lees hier de special Mechanische Aandrijftechniek:

https://www.at-aandrijftechniek.nl/vakblad-edities/aandrijftechniek-6-2023-speciale-editie-mechanische-aandrijftechniek/

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven